Elev

    hej, I årskurs 9 hade jag inte betyg i engelska och svenska och efter det började jag i yrkesintroduktion och efter 1 år kom jag in i ett nationellt program och efter det började jag må psykiskt dåligt och hoppade av gymnasiet. Nu när jag mår bättre hur kan jag börja studera på gymnasiet igen ? Jag har även ett utrag från mina betyg från gymnasiet.

    • Elev : Jag gick fordon och transportprogrammet med inriktning personbilstrafik och hade betyg i matematik 1a svenska grundskola och engelska grundskola och två fordonskurser
    • Elev : Personbilsteknik
    • Elev : Menade jag
    • Elev : Jag vill gå el-och-energiprogrammet
    • Milla : Läs gärna både mitt Utökat svar och en kommentar som jag skrivit till mitt svar, nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,
    t o m det året du fyller 19 år kan du bli antagen till gymnasiet. Senare är det komvux (kommunal Vuxenutbildning) som du vänder dig till. Mitt bästa förslag är att du gör ansökan via gymnasieantagningen under val- eller omvalsperioden. Omvalsperioden ligger senare på våren. Datumen för val- och omvalsperioder ligger olika i olika delar av Sverige. I vilken del av Sverige (vilken stad eller kommun är du folkbokförd i?) vill du läsa på gymnasiet? Om du svarar på den frågan, kan jag ge dig uppgifter till rätt gymnasieantagningskansli. Du behöver kontakta personal på antagningskansliet för att få inloggning (lösenord) till antagningssidan, en webbplats där du gör ansökan. Du kommer konkurrera om plats på gymnasiet med dina betyg från grundskolan, trots att du kanske har många godkända betyg från gymnasiala kurser.
    Samtidigt som du söker via gymnasieantagningen kan du också direkt (själv) kontakta gymnasieskolorna för att till hösten försöka hoppa in i årskurs 2 på samma utbildning från vilken du har godkända betyg från årskurs 1. Här blir du begränsad till samma utbildning som du läste innan du hoppade av (det behöver inte vara på samma skola, men det måste vara samma utbildning eller mycket "liknande"). Svara gärna på följande frågor:
    - har du många godkända betyg från år1?
    - vilket program och inriktning läste du år1 på?
    - vill du gå samma utbildning på gymnasiet som du gick innan, eller vill du gå en annan utbildning?
    *******
    Sist men inte minst vill jag råda dig försöka få kontakt med en studievägledare i din kommun för ett personligt vägledningssamtal. Vilka ställen som du kan vända dig till beror på vilken kommun du är folkbokförd i.
    I kommuner finns det dessutom KAA-ansvariga (ofta är de i grunden lärare, SYV-ar eller socionomer eller har någon annan högskoleutbildning, t.ex utbildade beteendevetare). KAA-ansvarig vet definitivt vilka ställen i din kommun som du kan vända dig till för att få möjlighet att träffa en SYV och få personlig vägledning.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    du har i dina kommentarer skrivit att du vill gå en annan utbildning på gymnasiet, inte samma som du gick förut. Du måste därför söka till år1. Du kan inte hoppa in i år2. Om du har godkänt betyg i matematik 1a, behöver du inte läsa den kursen igen. Du kan ta in det gamla betyget in i ditt framtida examensbevis från gymnasiet. Om du har godkända betyg i några fordonskurser, är det möjligt att även de betygen kan ingå i ditt examensbevis även om beviset blir från ett annat program, från EE.
    Information om EE kan du hitta på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE
    Du får gärna titta på många olika gymnasieskolor som erbjuder EE och mitt råd är att du i din gymnasieansökan lägger in flera gymnasieskolor (som ditt första alternativ den skola som du helst vill gå på och sedan i fallande grad - sist lägger du in den skola som du "i värsta fall" kan tänka dig att läsa på); kika på många gymnasieskolor som erbjuder EE, du kan t.ex börja med att kika på:
    Yrkesgymnasiet-skarpnack
    Thorildsplans-gymnasium
    TS-gymnasiet
    Snitz-gymnasium
    REFIS
    Praktiska-stockholm-liljeholmen
    Praktiska-stockholm-bromma
    NTI-Sthlm
    Grillska-gymnasiet-liljeholmen
    Elektrikergymnasiet
    Cybergymnasiet-odenplan
    Bergstrands-utbildningar-stockholm

    • Elev : Jag har betyg i matematik 1a
    • Milla :

      Du behöver i så fall söka till år1 och det bästa är om du gör ansökan via gymnasieantagningen under valperioden. Senare under våren, under Omval, kan du ändra din ansökan och t.ex söka till andra skolor eller till andra gymnasieprogram på samma eller på andra skolor. Om du berättar i vilken kommun du är folkbokförd, kan jag dig kontaktuppgifter till ditt gymnasieantagningskansli. Men du kan också själv hitta kontaktuppgifter på antagningskanslier.skr.se