Eme

    Jag vill flytta hemifrån för att gå på ett program ca 5 timmar från mitt hem, bl.a för att komma ifrån mina föräldrar då det är jobbigt hemma. Jag vet att man kan flytta hemifrån utan vårdnadshavares godkännande om man har fyllt 16, så det enda problemet är hur jag ska kunna försörja mig. Mina föräldrar har inte mycket pengar så de kan inte hjälpa mig alls, jag har inga släktingar på den orten och skolan är inget internat och har inga studentlägenheter. Jag kommer ju få inackorderingstillägg och studiebidrag men det räcker inte. Hur ska jag tjäna pengar som 16-åring? Eller finns det någonstans jag kan vända mig för att få ekonomiskt stöd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att läsa om att du inte trivs hemma. Mina råd till dig blir att du går pratar med kuratorn på din skola och kanske också själv vänder dig till kommunens socialtjänst (det brukar finnas ungdomsgrupper inom kommunala socialtjänster), annars kan kuratorn på din skola förmedla den kontakten (mellan dig och socialtjänsten).
    Det är annars inte förbjudet att du börjar jobba (i Sverige får man börja jobba när man fyller 13 år) men det är extremt svårt att få ngt jobb när man är under 18 år (de flesta arbetsgivare anställer inte de som är under 18 år). De få jobben som man eventuellt kan få när man är mycket ung brukar vara i några timmar per vecka, endast, och som ger mycket lite i lön (exempel: Reklamutdelare).
    Vem som skulle kunna försörja dig (förutom dina vårdnadshavare eller den kommunala socialtjänsten) kan jag inte komma på några förslag kring... men försörjning är endast en del av "problematiken"; en annan är "vem tar ansvar för dig?" ... "Vad som helst kan ju hända" och du som inte är myndig får t.ex inte ens ingå avtal (t.ex kan du inte i ditt namn hyra bostad, när du är under 18 år). Nu är jag inte jurist, utan studie- och yrkesvägledare, så du behöver kanske samråda med en jurist. Du kan fråga kuratorn på din skola om hen kan hjälpa dig få rådgivning hos en jurist (det kan man köpa men om du inte kan betala, om det finns möjlighet att få det gratis?, menar jag). Se om du kan få hjälp med relevant information på Medborgarkontoret (som finns i många städer/kommuner). Om du inte vet om Medborgarkontoret finns där du bor, ring till kommunens växel och fråga eller se om du hittar information om det på kommunens hemsida (den kommunen där du idag är folkbokförd).
    Det kanske går att hitta möjlighet att få gratis juridisk rådgivning (fråga om det på Medborgarkontoret). "Googla" också och se om du hittar möjlighet att få juridisk rådgivning gratis. Juridiska byråer kan ibland erbjuda kort juridisk rådgivning gratis.
    Annars, så är min erfarenhet att det är mycket svårt att flytta hemifrån när man är mycket ung. Nästan alla unga bor hemma hos föräldrarna (eller andra släktingar/vårdnadshavare) under hela sin gymnasial utbildning.
    Du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går. Lästips: lawline.se/answers/flytta-hemifran-omyndig och hallåkonsument.se/ekonomi/flytta-eller-bo-hemma?-kostnad

    Studie- och yrkesvägledare
    • Eme : Tack så mycket för ditt svar! Jag ska kolla upp dina förslag och sen får vi se hur det går. Tack igen!!
    • Milla : Vi på FR¨GA syv är glada om våra svar blir till hjälp!