Luz

    Jag har sökt till sjuksköterska till januari 2024, men vet inte om jag kommer in. Om jag inte kommer in hur kan jag göra för att höja mina poäng? Kan jag göra provning på matte? Har spanska 5 o undrar ifall jag kan läsa spanska 6 o 7 för att höja poäng eller måste det just vara kärnämnena ??????

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du gör högskoleprovet, kommer du prövas även i HP-urvalet. I HP-urvalsgruppen har du en extra-chans att komma in.

    Vad gäller betygsgrupperna där du prövas med ditt meritvärde...
    Om du vill höja ditt meritvärde, då kan du, i fall du inte redan har max meritpoäng, försöka skaffa dig betygen som ger dig fler meritpoäng och du kan samtidigt också försöka höja betyget i de kurserna som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux (detta för att höja ditt snittbetyg(jämförelsetal) och på så sätt höja ditt meritvärde). Om du har något F-betyg (icke-godkänt betyg) som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux, sök läsa den kursen på komvux. Om alla dina betyg som räknas in är godkända se om du hittar var du kan göra prövningar.
    Vad gäller moderna språk, t.ex spanska, så skriver du om att du har godkänt betyg i spanska 5 (om jag förstår dig rätt). Har du godkända betyg även i spanska 3 och 4? I så fall har du uppnått maximalt antal meritpoäng för Moderna språk och kan inte få fler meritpoäng för moderna språk och då hjälper det inte om du skaffar dig betygen i spanska 6 och/eller spanska 7.
    Har du godkänt betyg i engelska 7? det är en kurs som ger + 1.0 meritpoäng. Ihop med moderna språk 3 och 4 ger eng7 max antal meritpoäng (2.5).
    Annars så ger även högre betyg i matematik meritpoäng; dock kan ingen få fler än 2.5 meritpoäng. Vilka mattekurser som kan ge meritpoäng för de som söker utbildning till sjuksköterska? Jo, från matematik 3 och högre upp (detta för att matte 2 krävs för särskild behörighet till ssk-programmet).
    Var god kika på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Du får också, om du vill kika även på andra yrken som mer eller mindre liknar yrket Sjuksköterska... på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.
    Snabblänkar till några yrkespresentationer finner du nedan:

    Ambulanssjukvårdare

    Apotekstekniker

    Djursjukskötare

    Ergonom

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Perfusionist

    Radiolog

    Röntgensjuksköterska

    Sexolog

    SOS-operatör

    Specialistundersköterska

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    Steriltekniker

    Synrehabiliterare

    Tandsköterska

    Vårdbiträde

    Studie- och yrkesvägledare