Dreammare

    Jag har en utländsk gymnasieutbildning och mitt betyg från utländska gymnasiet är 18,7. Jag läste att jag automatiskt skulle få en meritpoängskompensation på 2,25. För närvarande studerar jag engelska och svenska på komvux. Men även om jag får bra betyg, kommer jag ändå inte kunna komma in på det program jag är intresserad av. Kan jag på något sätt öka mitt totalpoäng för antagning? Till exempel, om jag slutför kurs Engelska 7 på Komvux. Jag läste att man kan få 1 poäng för den här kursen. Har jag rätt till den poängen om jag redan har en kompensation på 2,25? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har tyvärr inte rätt till "den meritpoängen" för att Meritpoängskompensation får man i stället för meritpoäng. Läs gärna information på uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang
    Trots att du inte får meritpoäng för engelska 7, så är det alltid bra att kunna mer engelska, oavsett vilket yrke du siktar på och därför är det bra att läsa så mycket engelska som möjligt.
    Det snabbaste/bästa vägen för dig att komma in på en universitetsutbildning kan ligga via högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet.
    Du kan också fundera på om du vill söka till folkhögskolornas allmänna kurser. Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalsgruppen. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Om studieformen folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    vi fick nu svar från Avdelningen för antagning och studentstöd vid UHR, Universitets- och högskolerådet och enligt det svaret kan du höja betygen i svenska och engelska och detta påverkar inte placering i urvalsgrupperna; alltså kommer du även fortsättningsvis prövas i BI, direktgruppen.
    Hänvisningar/lästips:
    --- Urvalsgrupper - UHR:s sidor: "Kurser i engelska och svenska kan inte generera plats i BII. Följande gäller: bästa möjliga meritvärde med svenska och engelska genererar plats i BI."

    --- Det finns en hel del information om komplettering för att höja meritvärdet: Komplettera för att höja meritvärdet - UHR:s sidor

    Hoppas den svarar på dina frågor!

    • Dreammare : Tack så mycket för svaret! Det innebär att Engelska 7 inte ens kommer att lägga till 0,25 poäng till mina merit? Och om jag gör om proven i SVA3 och Engelska 6 för att få ett bättre betyg, kommer dessa poäng då räknas till den andra gruppen BII eller den första BI? Tack!
    • Milla :

      Du får bäst svar från de som jobbar på Antagning.se för att det är de som tar fram ditt meritvärde och det är deras bedömning och tolkning av reglerna som kommer att gälla. Oavsett, så blir höjningen (om det blir någon höjning) liten. Du får bättre chans om du satsar på högskoleprovet, är min bedömning.
      Det är svårt att hitta var man kan göra prövning och kostnad för en prövning överstigen avgiften för att anmäla sig till högskoleprovet. Se också om just din universitetsutbildning kommer öppna för AU-alternativt urval (i AU får man en ny chans att komma in) men det är inte alla utbildningar som öppnar ansökan i den urvalsgruppen; om AU se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • Milla : Fick nu svar från Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd vid Universitets- och högskolerådet och enligt det svaret, så kommer du även fortsättningsvis prövas i BI, direktgruppen, även om du höjer betygen i svenska och engelska (detta för att betygen i svenska och engelska behöver du för GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET).
    • Dreammare : Tack så mycket för svaret! Förstod jag rätt att om till exempel min betyg för kurs Engelska 6 är C och jag tar provet igen för att förbättra resultatet och får betyget A, kommer jag fortfarande att vara i grupp B1 med det nya betyget A? Tack!
    • Milla : Ja, så förstod även jag det - baserat på det svaret vi fick från Antagningshandläggare vid UHR, se ovan.
    Läs alla kommentarer