Erik

    Började gymansiet när jag var 18 år pga flera orsaker. Har inga svårigheter med mina studier eller liknande, går andra året just nu och kommer att vara 21 år gammal när jag går på årskurs 3.. känner mig helt vilse pga det. Efter gymnasiet vill jag studera vidare på högskola (3-4 år till..) går på el och energi programmet, datateknik inriktning. Har absolut inga svårigheter med mina studier. Min fråga är vad kan jag göra för att klara gymansiet snabbare? Skulle verkligen uppskatta nån som kan hjälpa, påstå alla möjligheter som finns. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    gymnasiestudier tar i Sverige 3 år på heltid. Om du känner att det är "för lätt" och du har mycket tid över - är det bra att: 1. satsa på högsta betygen försök få A i alla kurser du läser;
    och
    2. försök skaffa dig ett exatrajobb vid sidan av studier.
    Om du läser på gymnasiet, är upplägget på Heltid, alltså 40 timmar per vecka (lektioner + självstudier + grupparbete mm. allt som allt - ca 40 timmar per vecka, precis som när man Jobbar på heltid).
    Jag tror inte att en gymnasieskola kan erbjuda läsa snabbare än på heltid. Det din gymnasieskola eventuellt kan erbjuda är att läsa extra-kurser så att du får mer kunskap: det blir rektors beslut i så fall; du har rätt att ansöka om att få läsa U-kurser (utökat program) men det tar inte kortare tid.

    • : Skulle det inte vara möjligt att göra massa prövningar för att bygga upp antal poäng för att få gymnasieexamen?
    • Julia : Då måste du hoppa av gymnasiet, bedriva självstudier och försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar; varje prövningsförsök kostar 500kr men det största problemet är att det är svårt att hitta Var man kan anmäla sig: lärarbrist bl.a och alla prövningsställen försöker begränsa möjlighet att anmäla sig. Svårt också att få godkända betyg om man ej får undervisning och endast bedriver självstudier. men, teoretiskt sett - skulle det vara möjigt. Tänk bara på att i fall du hoppar av gymnasiet, kommer du ej kunna återväda till gymnasiet pga din ålder. Från 1 juli det året du fyller 20 år kan du söka till komvux. Komvux kan inte garantera att du får läsa på heltid.
    • Julia : Om du har mycket tid över - kanske skaffa dig extrajobb? Extrajobb ger inkomst + arbetslivserfarenhet. ... som gymnasieelev får du göra prövningar på din gymnasieskola men endast i kurser i vilka du fick F betyg eller obligatoriska kurser som din skola ej kan erbjuda läsa. ... Gymnasieelever har många förmåner: gratis läroböcker, åkkort och gratis lunch + garanterad plats på alla kurser som de behöver läsa; inga sådana förmåner finns om man hoppar av gymnasiet och är för gammal för att börja på gymnasiet igen. Vi känner till fall när elever ångrar avhopp men ej kan skrivas in igen pga sin ålder. När de upptäcker att de på komvux behöver betala för att åka till-från skolan och för läroböcker och har inte rätt till lunch på skolan + inte ens kommer in på kurser de behöver läsa, frågar de om de kan gå tillbaka till gymnasiet igen...
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det är inte alls ovanligt att vara över 20 år när man läser år 3 på gymnasiet; av olika anledningar kan man börja på gymnasiet när man är 19 år och vara till och med 22 år eller nästan 23, när man tar studenten. Nästan i varje klass finns det några elever som är ett par år äldre än majoriteten av eleverna i klassen.
    Det finns fördelar i att vara lite äldre: bl.a har du mer livserfarenhet, och du vet förhoppningsvis mer om var du vill göra efter gymnasiet när du har tagit studenten, jämfört med ungdomar som slutar år 3 på gymnasiet när de är 18 år.
    ****
    Jag kan givetvis inte tvinga dig stanna på gymnasiet och läsa "i vanlig ordning". Jag kan bara hålla med Julia om att det finns flera viktiga förmåner som gymnasieelever inte tänker på och blir förvånade sen, när de upptäcker hur dyrt och svårt det är att få komma in på kurser - dyrt med läroböcker, prövningar kostar pengar (500kr per prövningsförsök och för varje prövning ska du behöva åka till prövningsstället flera ggr och bekosta resorna "ur egen ficka"); finns ingen som helst garanti att hitta var anmäla om prövningar kan göras och om du hittar prövning 10 mil ifrån där du bor, har du inte rätt till ekonomisk hjälp för resor eller övernattning på prövningsorten: allt detta måste du ordna själv, efter bästa förmåga. Det är rätt svårt att få allt att gå ihop.
    Hoppar du av gymnasiet, förlorar du rätt till studiehjälpen från CSN; och rätt till busskort, gratis mat på skolan och gratis läroböcker.
    Det finns ingen som helst garanti på att du ska kunna få examensbevis snabbare om du "byter" till självstudier/prövningar/komvux.
    Ännu en sak: i examensbevis från komvux får ej kursen idrott och hälsa 1 ingå; om du har högt betyg i den kursen (idrott och hälsa1) förlorar du det betyget.
    Att läsa på komvux och göra prövningar (eller få lov att leta var du kan anmäla dig till prövningar) ska du ha möjlighet att göra i framtiden... i många år, om du så önskar... men att läsa på gymnasiet ska du inte få göra om du nu hoppar av. Jag gissar på att du fyller 20 år under året 2020 - och du ska därför ej kunna skrivas in på gymnasiet igen, utan du blir hänvisad till att söka till komvux.
    Jag råder dig tänka länge och noga innan du hoppar av gymnasiet.
    Hälsningar
    Mikael SYV