Sammy

    Hej Jag har sökt till ssk utbildning flera gånger och bara hamnat på reserv. Har 12,76 i merit värde BII och 0,15 hp. Håller på att läsa Engelska 7 nu så att jag kan få en extra merit poäng. Min fråga är vart kan jag komma in med mina poäng? Det verka som de vill ha höga poäng. Vad kan jag göra nu? Sammy

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    antagningsgränser bestäms i konkurrensen om utbildningsplatserna (det är ingen som på förhand bestämmer att "si och så höga betyg" kommer att ge plats på utbildningen). Eftersom sjuksköterska är ett populärt yrke så finns det ofta många sökande till varje utbildningsplats men hur höga meriter de kommer att ha nästa gång är det ju ingen som vet. Många av de som kommer att söka till nästa antagningsomgång är inte färdiga med sin gymnasial utbildning än (t.ex så kanske de läser sista året på gymnasiet nu och får sina examensbevis till sommaren).
    Gör högskoleprovet flera gånger. Högsta resultat kommer att gälla. Läs engelska 7 om du får plats på den kursen på komvux och försök få så högt betyg som möjligt.
    Annars, så kan du titta på andra yrken som på olika sätt "liknar" yrket sjuksköterska. Jag kan komma med några förslag/exempel på sådana yrken. Se snabblänkarna, nedan:
    Ambulanssjukvårdare

    Apotekstekniker

    Barnsömnspecialist

    Djursjukskötare

    Ergonom

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Perfusionist

    Röntgensjuksköterska

    Sexolog

    SOS-operatör

    Specialistundersköterska

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    Steriltekniker

    Synrehabiliterare

    Tandsköterska

    Vårdbiträde

    Studie- och yrkesvägledare