Elev

    Hej! Är utbildad förskollärare. Undrar vad man kan arbeta som med denna utbildning annat än i förskola? Undrar också hur man kan vidareutvecklas (läsa för annat på universitetet/yh) med denna utbildning som grund. Tänker typ kurser/program/yrken helt utanför skolvärlden? Har intresse för ekonomiskt, juridiskt, administrativt, psykologiskt arbete (vet ej specifikt annat än inom dessa områden. Har även svårt att välja ut en av dom men tror mest att ekonomin intresserar. Intresserad av kontorsarbete.). Dock kräver ju dessa att man läst dessa program, vilket komplicerar situationen för mig då jag inte läst dessa. EK måste jag läsa in kurser i ma, men är för svårt. JU alldeles för hög antagningspoäng för chans att komma in och för svår att orka ta sig igenom. PSYK samma som JU. ADMIN kräver oftast jurist/ekonom examen. Testat söka yh i ekonomi men kommer inte in :/ Har ni tips på hur jag kan komma vidare i mina tankegångar? All hjälp är tacksam och tas emot.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linda!
    Det finns ett antal jobb där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning på minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Några exempel på sådana jobb är FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är knutna till utbildningen "förskollärare" men som inte ligger inom förskolan eller skolan, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken:  AktivitetsinspiratörFritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach.
    Alla de yrken som jag nämner i mitt svar hör till yrken som är icke-reglerade. Alltså är det helt upp till arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet. Så, du får gärna söka de jobben...
    Sedan tänker jag på vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli speciallärare eller specialpedagog inom förskolan, eller sikta på att bli högskolelärare/forskare. Ännu en möjlighet är att titta på yrkeslärarprogrammet - om du kan tänka dig bli lärare på gymnasiet eller på komvux för blivande Barnskötare.
    Du skriver om att du är intresserad inom administration, ekonomi, juridik eller psykologi. Du har sökt till några yrkeshögskoleutbildningar men ännu inte kommit in. Du får gärna fortsätta söka till yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola brukar prioritera personer med "rätt" arbetslivserfarenhet, så om man redan jobbar med "ekonomi" i någon form, blir man prioriterad till de YH-utbildningar som handlar om ekonomi. Här kan det tyvärr bli som lite av en "moment-22": utan utbildning kan man inte få jobb och kan inte komma in på en utbildning på grund av avsaknad av arbetslivserfarenhet. Jag förstår att det kan kännas snopet och det med all rätt. Men ge inte upp, fortsätt söka. Någon gång måste det bli din tur att lyckas!
    Konkreta tips! försök få sommarjobb som på ngt sätt har med ekonomi att göra, t.ex som löneadministratör eller "liknande". På så sätt kan du få in foten. Sommarjobb kan ibland öppna dörren till fortsatt anställning. Men i annat fall är det en merit i form av viss arbetslivserfarenhet inför framtida ansökningar till yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi.

    • Elev : Tack så jättemycket för svar! :)
    • Milla :

      vi på FråGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Jag vill också tipsa om att du kan se om du vill söka jobb som KAA-ansvarig. Läs gärna om det yrket på Framtid.se/yrke/kaa-ansvarig