Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrket Journalist och liknande yrken som t.ex ResejournalistReporter, Multijournalist, Krönikör, Videoreporter m.fl är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är "icke-reglerat" betyder att det inte finns strikta krav på vilken utbildning som krävs utan varje arbetsgivare får själv bestämma vilken utbildning de önskar att de som söker jobbar, har. Och detta gör det extremt svårt att ge råd kring utbildningar. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Det finns exempel på att folk med långa och gedigna journalistutbildningar i bagaget inte kan få ngt jobb inom den branschen och så finns det exempel på att de som inte har någon som helst utbildning inom journalistik jobbar på heltid och på övertid som journalister. Detta kan bero på att de har både talang och turen att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle... man kan t.ex börja med att skicka insändare till olika media och om redaktören gillar texterna kan man "den vägen" få erbjudande att skriva mer och på sikt även bli anställd (och i det fallet spelar utbildning inte så stor roll utan det är kvalitet i det material som man producerar som blir avgörande).
    Annars, så kan man gå många olika utbildningar som finns inom olika skolformer: du kan kika på vad folkhögskolorna har att erbjuda, KKU kan också ha relevanta utbildningar; inom yrkeshögskola fanns för några år sedan utbildning med namn "researcher" men idag finns inte den utbildningen kvar men ngt liknande i utbildningsvägen kan dyka upp på www.yhguiden.se i slutet av januari 2024 (när nya yrkeshögskoleutbildningar blir beviljade). Inom högskola-universitet finns mängder av kurser och även många program som på olika sätt utbildar inom journalistik. Du kan kika på lärosätenas gemensam webb www.studera.nu
    De sökbara högskole-universitetsutbildningar finns på www.antagning.se
    Men, som sagt, oavsett utbildning, kan man inte garantera att man får jobb eller ens ngt litet uppdrag inom journalistik. Konkurrensen inom den branschen är mycket tuff. Det är många fler som vill jobba inom den branschen än det finns arbetstillfällen.
    Gillar man att skriva, kan man starta en blogg och hoppas att den på sikt kan utvecklas till "något mer" och kanske t o m leda till att man ska kunna livnära sig på sitt skrivande.
    Någon övergångsutbildning som omskolar från Förskollärare till Journalist känner jag inte till. Det skulle förvåna mig mycket om någon sådan utbildning skulle finnas; detta för att Förskollärare är bristyrket och det behövs många fler Förskollärare i många av Sveriges städer, och Journalist är, däremot, ett yrke inom vilket råder stor arbetslöshet.

    Studie- och yrkesvägledare