Elev

    Hej! Jag bor i Eslöv och vill söka till biologi 2 och kemi 2 i Helsingborg pga dessa kurser ges på plats där men dessa kurser finns endast på distans i min kommun. Mitt problem är att det är jätte svårt för mig att läsa såddana kurser på distans sedan dem kräver mycket laborativt arbete där jag behöver för lärare att förklara saker till mig. Pga vilka skäl kan min kommun bevilja tillstånd att studera i Hbg? Jag är orolig att om jag förklarar till min kommun att det är jätte svårt att ha dessa kurser för mig på distans, det inte ska räcka. Finns det något jag kan göra att bli beviljad att studera där? Tack på förhand! Eugenia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det smidigaste för dig skulle vara om du kunde folkbokföra dig i Helsingborg, och var du faktiskt bor spelar i detta fallet ingen roll. Som folkbokförd i Helsingborg, söker du till komvux i Hbg som helsingborgare och bedöms på samma villkor som alla andra som är folkbokförda i Hbg.
    Om du inte kan eller vill folkbokföra dig i Hbg, då är det mycket möjligt att, oavsett vad du säger till din kommun, att du får svar att du får söka det som finns inom utbudet av utbildningar i din egen kommun. Det handlar om ekonomi/pengar. Det är dyrt för kommunen att köpa utbildning hos en annan kommun och på gymnasienivå behöver inte kommunen göra det utan kan bara svara att de inte finns ekonomisk möjlighet (ont om pengar). Men du kan givetvis försöka få din kommun att köpa dig utbildning i en annan kommun. Om du kan inkomma med Intygen om t.ex dyslexi, dyskalkyli, hälsotillstånd som ADD eller ADHD eller AST-spektrum-diagnoser, så borde det underlätta och du får i så fall större chans att få igenom din ansökan om att få läsa i en annan kommun men någon absolut skyldighet har inte din kommun att köpa utbildning för dig i en annan kommun. Det är endast studier på grundskolenivå som är "rättighet för folket". Att läsa på högre nivå än grundskola kan man "i mån av möjlighet" (om man kan, om ekonomi finns som backar upp det mm). Så, om man inte kan läsa på högre nivå än grundskola så är "tanken" att man ska söka jobb på de meriter man redan har; dock är verkligheten sådan att det är mycket svårt att få jobb med endast grundskoleutbildning i bagaget.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill få, men jag kan inte svara på annat sätt, tyvärr. Testa kontakta skolverket; dock tror jag att du får samma svar från skolverket som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev :

      Tack så mycket för svaret! Ja, jag inser att mina chanser är nära noll :-(

      Jag sökte ändå och förklarade till kommunen hur viktigt det är för mig att studera på plats men jag får se.

      Förresten, vad menar du med folkbokföra mig i Hbg? Menade du tillfälligt för att söka utbildningen? Jag tänkte att det är olagligt . Eller kanske jag missförstod dig?

    • Milla :

      Om du har familj eller vänner som bor i Helsingborg, så kanske du vill tillfälligt flytta till dem och de kanske är OK med det? Så tänkte jag. Och då folkbokför du dig där du bor. När du får besked ANTAGEN och tackat Ja till erbjuden studieplats, kan du flytta tillbaka för att hen som är antagen får ej kastas bort från utbildningen, utan har rätt att läsa även om hen efter antagningsbeskedet flyttar till en annan kommun (här träder Rätten att fullfölja utbildningen in).