Siri339

    Hej! Jag har en tid funderat på att utbilda mig till ämneslärare på gymnasiet men nyligen har jag börjat tänka om och tror att jag snarare är mer intresserad av att bli lärare i grundskolan med inriktning F-3. Det jag undrar är hur möjligheterna ser ut för en lågstadielärare att vidareutbilda sig om jag skulle vilja det efter några år. Kan man till exempel bli förstelärare, specialpedagog, speciallärare fastän man i grunden "bara" är utbildad till lärare F-3? Går jag miste om någon möjlighet att vidareutbilda mig inom läraryrket om jag väljer att bli grundskolelärare F-3 istället för gymnasielärare? När jag har googlat kommer dessutom ofta ordet lektor upp. Det trodde jag att man bara kunde bli på universitetet men det verkar som man kan vara det på grundskolan också, hur blir man det? Jag har försökt googla på alla dessa frågor men det finns så mycket information och jag blir rädd att jag missuppfattar något eller om något som står bara gäller vissa typer av lärare. Därför är jag tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig med svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara på din fråga om "lektor"; ett karriärsystem för lärare med två
    karriärsteg: Förstelärare och Lektor inrättades från 1juli 2013. Lektor inom grundskola och gymnasiet är en särskilt yrkesskicklig lärare med forskarutbildning. Det tar lång tid att komma så långt i sin utbildning... Med 3-årig universitetsutbildning söker man utbildning på avancerad nivå (lägst magisterprogram, ett årigt program, men helst master - det tvååriga programmet) och först efter det kan man söka till forskarutbildningen. Konkurrensen om forskarutbildningsplatserna brukar vara ganska hård; det är långt ifrån alla som söker som kommer in på forskarutbildningen. Sedan ska man klara av genomföra forskarutbildning med godkända resultat och om man efter det väljer jobba som lärare på grund- eller gymnasieskola + uppvisar särskild skicklighet som lärare, då kan man bli utsedd till Lektor.
    Lönehöjnin för den läraren som blev utsedd till förstelärare var (då karriärtjänsterna infördes) bestämd till 5.000 kr per månad, och för Lektor - 10.000 kr per månad.
    Så, man kan som lärare på grundskolan bli utsedd till lektor; lättare är dock att satsa på att bli förstelärare. Man behöver, hur som helst några år av erfarenhet av att ha arbetat efter det att man fick ut sin lärarexamen.
    *****
    Överlag gäller följande: utbildningsutbud förändras. Lärarutbildningar har gjorts om några gånger på ganska kort tid. Nya förändringar i lärarutbildningar, lärarbehörigheter och vilka tjänster (t.ex Karriärtjänster) som kan införas i framtiden är det ingen som kan svara med någon högre grad av säkerhet.
    Jag tycker det är bra att satsa på den grundutbildningen som man "kan leva med" (jag menar att även i fall man inte ska studera mer så tycker man att man kan jobba efter den grundutbildningen och tycka att det är OK); detta för att det går inte att garantera att komma in på någon vidareutbildning.
    För det första, så ska den "vidareutbildning" bli sökbar (finnas i utbildningsutbudet) och även på den orten där man vill/kan läsa eller på distans och sedan söker man, men vem vet om man kommer in eller inte? Man kan söka många ggr men ändå inte komma in. Och när det blir dags för dig att söka till påbyggnadsutbildningen så kanske den ges på den orten dit du inte vill eller kan flytta (den kanske inte kommer finnas på distans).
    ***
    Speciallärare & Spcialpedagog - man utbildar sig på speciallärarprogrammet respektive specialpedagogprogrammet. Efter det att man har fått ut lärarexamen och lärarlegitimation bör man jobba "ett tag" t.ex 2 år (kan också 3-årig lärarerfarenhet krävas) och efter det kan man söka till de programmen; som det är nu så finns de programmen även med inriktning mot förskola, grundskolans tidigare år, och för ämneslärare för grundskolans senare år och för ämneslärare på gymnasiet. Hur det blir i framtiden, kan inte jag redogöra för. De som är mest insatta i lärarutbildningssystemet och även borde känna till de ev.framtida förändringar är studievägledare på lärarhögskolorna, så du får gärna vända dig dit.

    Du får gärna klicka på yrkesnamnen "blå text" ovan - du kommer direkt till respektive yrkesbeskrivningen på www.framtid.se där även avsnitt UTBILDING för varje yrke finns.

    Studie- och yrkesvägledare