Hej K,

    vi har samställt tips på Studieteknik på Gymnasieguiden.se >>, som inte är specifika för mattestudier, men titta ändå gärna på dem.

    Jag vill också råda dig prata med din mattelärare. hen känner både dig och kraven i mattekurserna, därför har hen möjlighet att ge bra råd.

    Se också på www.mattecentrum.se - de driver Räknestugorna i 32 städer. Om du bor i en stad där en eller flera räknestugor finns - kanske kan du få hjälp där. Det är gratis. De på mattecentrum.se har även forum. Ställ frågor i forumet/pluggakuten på Mattecentrum.

    Jag ska också samråda med kollegorna och om vi kommer på fler tips till dig, hör vi genast av oss.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    jag vill påtala att om man har Dyskalkyli - speciella svårigheter att hantera siffror och speciellt om det är grav dyskalkyli (stora svårigheter, som troligtvis är medfödda) - då behöver man nästan alltid hjälp av en Speciallärare, därför att det kan bli mycket svårt och i vissa fall omöjligt att lära sig på "vanligt sätt".

    Om du upplever att du trots att du verkligen anstränger dig, ändå har stora matte-svårigheter, råder jag dig att du på din skola ber att få träffa en Speciallärare-expert-på-matte och göra tester, som kan visa på om du har dyskalkyli eller inte. Skulle det visa att du har det, har du i så fall rätt till extrastöd och hjälp med matte och kanske också med andra ämnen.

    Du kan t.ex gå till kurator och prata om det. Även skolsköterska kan vara till hjälp. Dina föräldrar/vårdnadshavare kan också ta kontakt med rektor på din skola. Mattelärare kan säkert också förmedla kontakt till speciallärare. Det är inte omöjligt att din mattelärare kan "påbörja utredning" själv, eller om hen direkt kan säga att hen inte tror att du har dyskalkyli... men här är det farligt att "tro" utan man måste testa det, annars så vet man egentligen inte, utan bara gissar.

    Om du inte har dyskalkyli eller har en mycket mild grad av dyskalkyli, då gäller det att ägna mycket tid åt matte och räkna-räkna-räkna, lösa matteuppgifter "på löpande band", traggla dig igenom "matte-massan" kors-och-tvärs... repetitionsträning (mängdträning) är det som hjälper de flesta, enligt principen "Det man gör ofta, gör man ofta bra!" eller "Träning ger Färdighet."

    Lycka till!

    Peter syv

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag fick nu svar från Matteboken.se - läs deras svar nedan:

    "På matteboken.se har vi sammanställt pluggknep >> om hur man bland annat tar sig an matteuppgifter. Ett annat tips är att träna träna och träna. Det kan man göra på många sätt, vi har bland annat räknestugor dit man kan komma för att få hjälp av volontärer som både är duktiga på matte och jobbar med det dagligen, vilket innebär att de kan förklara vad man ska använda matematiken till. Var vi finns hittar du här>>. Ett annat tips är att be personen ställa sin fråga på www.pluggakuten.se, där är det engagerade mattepersoner!" :)

    Hej igen, jag har samrått med kollegorna som hälsar följande:

    - "trägen vinner". Om man tragglar matte fastnar den till slut. :)

    - Det är nog som forskningen säger att individer med kämparanda "grit" når större framgångar. Det gäller att vilja och kämpa vidare. Alla kan inte nå lika långt och bli lika snabba men med kämparanda kan man lära sig det man behöver för att ta sig dit man vill. Kämparanda och lägga ner tid (så mycket tid man behöver lägga ner; eller så mycket tid man har till sitt förfogande). Och så ska man inte räkna för lätt matte utan hela tiden ta sig an det som ligger på gränsen till din förmåga. Framgången av att ha löst ett tal som du inte trodde du skulle klara ger motivation att klara nästa. Problemlösning är den sortens uppgift som stimulerar hjärnan bäst, enligt vad många forskare säger.