Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att "plugga utomlands" är ett väldigt vitt begrepp, kan man säga. Det finns utbildningar på olika nivåer och i olika länder som kan ställa väldigt olika krav på de sökande, så jag tycker du bör börja med att kika på skolornas egna hemsidor (de skolornas ebbar där du planerar studera efter gymnasiet).
    Allmänt, så finns det följande Meriter (förutom höga betyg) att sträva efter:
    - fler och djupare språkkunskaper (alltså förutom engelska), om man kan flera språk och kan de bra är det en stor merit!
    - att man engagerar sig i föreningar och hjälporganisationer, t.ex ger bidrag (även om det är ett litet bidrag) till t.ex Röda korset, Rädda barnen och andra organisationer som hjälper de behövande!
    - att man skaffar sig arbetslivserfarenhet även om det är några få timmar i veckan som extrajobb; se om du vill och kan söka sommarjobb (det ger både lön och viktiga insikter i hur arbetsmarknaden fungerar)!
    - att man "jobbar" som volontär - se information på framtid.se/yrke/volontär

    Övriga tips! försök skaffa dig så mycket kunskap om det landet du vill plugga i som möjligt; spara pengar (så mycket du kan) inför studier utomlands (om du kan lägga undan en liten slant varje månad, gör det)! Du kommer behöva pengar till extrautgifter. Det brukar alltid kosta mer att plugga utomlands än vad man på förhand har trott.
    Ta reda på om studerande-visum krävs för dig (det är olika, beroende på vad det är för land du vill plugga i).

    Studie- och yrkesvägledare
    • bonneo :

      Hej, tack så mycket för svaret, det jag funderar på är hur man kan bygga upp profilen för att kunna få stipendium av skolan. Någonting väldigt UNIKT man har gjort, förutom erfarenheter att jobba vad finns det för mer man kan göra? Kanske driva egent företag exempelvis? Krävs det så att företaget blir framgångsrikt?

    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!