Amanda

    Hej,

    jag går första året på naturprogrammet med inriktning natur, och skulle vilja veta hur jag enklast kan nå så hög merit som möjligt.

    Jag går nu franska steg 3 och skulle helst inte fortsätta till nästa steg, om det är möjligt, men jag skulle ändå vilja få den merit jag missar. Jag vet att man kan välja till (två??) ämnen i trean samt ett individuellt val, men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Kan jag genom att välja exempelvis engelska 7 och mattekurserna uppnå så hög merit som möjligt, eller bör jag fortsätta med franska?

    Tack i förhand!

    Vänligen,

    Amanda

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    Meritvärde består av Jämförelsetal + meritpoäng<<. Och betyg i kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal, därför är det så att ju HÖGRE BETYG i alla gymnasiala kurser man har, desto högre blir det totala "meritvärde", med vilket man konkurrerar om plats på högskola/universitet.

    En enda kurs på gymnasiet - gymnasiearbete - kan man endast få F eller E i, och man måste få E för att uppnå kraven för Examensbevis. Betyg i gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetal... men alla de andra betygen räknas in.

    För godkänt betyg i Engelska 7 får du 1.0 meritpoäng. För godkänt betyg i franska 4 skulle du också få 1.0 i merit, som ihop med godkänt betyg i franska 3, som ger 0.5 - skulle ge max meritpoäng.

    Du vill helst inte läsa franska 4. I så fall måste du läsa "högre kurser i matemaik". Vad "högre kurser i matematik" är för dig - vet inte jag. För att kunna svara på den frågan, måste man veta hur Behörighetskraven på den högskoleutbildning som du siktar på - ser ut.

    Om det t.ex krävs att man har godkänt i matte 4, då är det matte 5 som kommer att ge dig 1.0 i merit. I ställer för matte 5, kan du läsa två kurser matte specialisering (varje kurs matte spec. ger 0.5 i merit).

    Vänligen

    Julia SYV