Maz

    Hej, hur kan man studera Cybersäkerhet (Cyber security)? Jag kunde inte hitta programmet i antagning.se eller studera.nu webbsidor, jag frågade en kompis och han sa det finns inte i Sverige 3år (180hp) program för Cybersäkerhet och att man kan bara studera det som Master Program, är det sant?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utbildningsutbud förändras och nya utbildningar kan skapas inför nästa antagningsomgång.
    Du kan också försöka få kontakt med de som utbildar på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/cybersakerhet och utbildning/xenter-botkyrka/cyber-security-specialist och fråga om vilka utbildningsalternativ (förutom de yrkeshögskoleutbildningar som jag länkade här, ovan) som de känner till.
    Jag kunde hitta följande program på högskolenivå som du gärna får titta på:
    lnu.se/program/natverkssäkerhet
    hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/it-ingenjor---digital-infrastruktur-och-cybersakerhet
    ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet
    De utbildningarna som jag länkade till, ovan, är på 180 hp. Men den här: bth.se är ett civilingenjörsprogram, som är en 5-årig utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare