Nikita
    Jag funderar på att gå folkhögskola nu efter att ha gått ut trea på grund av att jag saknar en massa kurser. De kurser jag väl har betyg i är ganska höga betyg, som lägst ett C. Jag undrar därför hur de kombineras? Kommer jag på grund av att jag går folkhögskola ändå bara räknas som godkänd och de inte kommer räkna med mina betyg som är bra? Kan någon förklara hur det fungerar med sökningen till högskola och yrkeshögskola när man gått folkhögskola?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nikita!

    det är rätt så olika - ansökan och antagning till Yrkeshögskoleutbildningar

    och ansökan och antagning till högskola/universitet i Sverige.

    Yrkeshögskoleutbildningar får man se vad varje utbildning kräver för särskild behörighet; ofta krävs det också arbetslivserfarenhet. Om arbetslivserfarenhet ej krävs, är den i alla fall alltid meriterande. YH kan också ta in upp till 20% obehöriga i varje klass.

    Högskola/univeristet kan ej ta in obehöriga. Det är mycket strikta regler och det är Antagning.se som håller i det! man måste bli BEHÖRIG och sedan deltar man i konkurrens om utbildningsplats. Man kan konkurrera i HP-urvalsgruppen (resultat av högskoleprovet och här kan man ha endast E, godkända betyg eller lågt omdöme från folkhögskola, men ändå komma in, om man har högt resultat av högskoleprovet). Omdöme från folkhögskola är det så att de skriver att du har uppnått Grundläggande behörighet och Särskild behörighet i "de och de kurserna"... nämner de kurserna i vilka du har uppnått särskild behörighet och så får man en siffra - högst kan man få "4" som omdöme från folkhögskola. Formellt sett kommer inte dina gymnasiala betyg spela roll, men folkhögskolelärare kan titta på de betygen och "de vet i så fall att du var duktig på gymnasiet", men det är dina KUNSKAPER som spelar roll: du kommer att göra prov och tester och det är de kunskapsnivåer i varje ämne som du uppnår när du slutar på en folkhögskola som ligger till grund för omdömen.

    Jag råder dig både söka till komvux och till folkhögskolorna. Det är inte så att man söker och garanterat kommer in. Du kommer att konkurrera om studieplats. Ju fler olika ansökningar du gör, desto större sannolikhet är att du får en studieplats. Får du flera platser, kan du välja sen.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Tror inte jag kan söka till komvux då jag bara är 18 och kommer ha gått mindre än hälften av kurserna. Behöver man generellt sett göra högskoleprovet för att ta sig in på högskola/universitet eller konkurrerar man på lite samma sätt som med vanliga betyg när man gått folkhögskola?
    • Ludmila : med betyg från folkhögskola konkurrerar man i BF-urvalsgruppen /"betyg från folkhögskola/. Om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet (det är frivilligt att göra högskoleprovet), konkurrerar man i så fall Även i HP-urvalsgruppen; man får alltså en ExtraChans.
    • Ludmila : Du kan gott prata med "de på komvux" - om du vill läsa på komvux. För att du om man har "genomgått treårig gymnasial utbildning" är man behörig att komma in på komvux. Din treåriga utbildning var på halvtid, ja. Jag kan inte utesluta möjlighet för dig att läsa på komvux från hösten 2017. Du förlorar ingenting om du söker till komvux. Du kan samtidigt söka till flera olika folkhögskolor också. De ansökningar påverkar inte varandra.