Kim

    Hej! Jag har lite frågor gällande min utbildning och blivande kandidatexamen. Jag har studerat 3 kurser psykologi (grundläggande, fortsättning samt övrig psykologikurs) från samma universitet, alla 30 hp. Målet var vid den tiden att bli beteendevetare. Sen pluggade jag i ett år på ett annat universitet med fokus på neuropsykologi, där jag klarade sammanlagt 47 av 60 hp. Efter detta fick jag en form av identitetskris och sökte till att plugga sjuksköterska. Efter ca ett år insåg jag att jag absolut inte ville jobba med detta, och valde att studera klart ett och ett halvt år innan jag valde att söka om att läsa kandidatexamenskursen om 30 hp inom psykologi för att avsluta min filosofie kandidatexamen med huvudämne psykologi. Jag har även läst en sommarkurs på 7.5 hp inom IT. Så sammanlagt har jag HP från psykologi, sjuksköterskeprogrammet och neuropsykologi samt en liten IT kurs. - När jag nu ska sätta ihop min kandidatexamen, kan jag då använda mig av min IT-kurs och neuropsykologikurserna( även fast jag bara klarade 47 av 60 hp)? Måste jag ha klarat alla tentor i en kurs för att tillgodoräkna mig den kursen i min examen? Samt måste jag använda mitt plugg inom sjuksköterskeprogrammet för att bygga min kandidatexamen, och påverkar det isåfall vad titeln på min examen blir? Mitt mål är ju att få en filosofie kandidatexamen med inriktning psykologi så jag kan få kalla mig beteendevetare. Förlåt om frågan blev klurigt ställd men jag tycker detta är fruktansvärt virrigt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill få ut din examen. Oavsett vad jag eller ngn annan skulle säga eller råda dig till, kommer gälla det som utbildningsansvariga bedömer på den institutionen där du vill ta ut din examen. Allmänt gäller: i kandidatexamen kan man ta in endast hela, avslutade kurser (med alla tentor godkända), alltså går det inte att ta in delkurserna.
    I huvudämnet måste man ha minst 90 högskolepoäng godkända och helst från samma lärosäte (det har du, förstår jag utifrån ditt svar). Kandidatkurs med rätt innehåll måste man under alla omständigheter ha klarat av och det har du gjort, skriver du i din fråga. Vilka de "resterande kurser" upp till 180 högskolepoäng som får tas in kan du få olika svar från olika lärosäten (är i alla fall min erfarenhet). Vissa lärosäten/institutioner kan kräva att ännu minst 30 högskolepoäng ska vara inom ett "närliggande ämne" men det är också möjligt (i alla fall på vissa lärosäten) att hela 60 högskolepoäng kan ingå med "vilka kurser som helst".
    Beteendevetare är ett vitt begrepp. Man kan kalla det för "ett yrke" men det är egentligen många olika yrken. Jag förstår det som så att du vill bli Beteendevetare med inriktning Psykologi. Jag råder dig att i första hand söka svar hos studievägledare på de institutioner som erbjuder kandidatprogrammen i psykologi (detta för att de i så fall garanterat har examinationsrätt inom det kunskapsområde och har rätt att utfärda din examen, om du uppfyller de kraven som finns både generellt och lokalt, på just deras lärosäte).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kim : Tack för svar! Jag har kontaktat universitetet nu. Gällande svaret angående "avslutade kurser" där alla tentor måste vara godkända; När jag ser p åmina meriter så ser jag att majoriteten av studierna inom neuropsykologi innehöll kurser om 7,5 hp. I fem av dessa så har jag ett registrerat betyg för hela kursen som är godkänt. Betyder det att de kurserna därmed skulle anses svara "avslutade" kurser?
    • Milla : Om en kurs (hela kursen) är på 7,5 högskolepoäng och du har "tagit" de 7,5 hp, då är det i mina ögon "avslutad och godkänd kurs". Men jag jobbar inte med utfärdandet av kandidatexamina. Du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen. Lycka till!