Ann-Christin
    Jag har gått snart tre år på IMSPR. Får jag gå på tex IMYRK i ytterligare tre år efter det, om jag får ett betyg i SvA? Vilka regler finns det? Min skola säger att jag inte får gå kvar efter tre år, utan att det blir Komvux, men jag har inte åldern inne för det. Då måste jag vänta i ett helt år innan jag får studera vidare och mitt tillfälliga uppehållstillstånd tillåter inte det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ann-Christin,

    vi sökte svar på en liknande fråga hos Skolverkets expert som "kom tillbaka" till oss med ett "svar" om att hen ej hittade några regler. :(

    Om du är eller snart blir 18 år, kanske du kan läsa på en folkhögskola. Vid ditt namn står det att du är 46 år, men jag antar att det stämmer ej.... för att om du är 46 år, då har du "åldern inne" för komvux.

    För övrigt, så kan utbildningsförvaltningen köpa utbildning på Komvux för en "yngre elev", om det anses som en bra lösning.

    Har man tillfälligt uppehållstillstånd, och inte PUT, permanent, kompliceras den frågan ytterligare... Eftersom Skolverkets expert svarade att hen ej hittade några regler för längd på utbildningen på just SPRÅKINTRODUKTIONEN /hen svarade helt enkelt att det "inte finns ngt skrivet om det. Punkt."/ - då kan inte vi heller svara på den frågan.
    Då får man väl involvera jurister. Rektor får själv kontakta Skolverket. Vi fick i alla fall ett svar att det inte finns någon begränsning på hur länge man får gå på Språkintroduktion.

    Vänligen och Lycka till!

    ANNA

    Rubriken på din fråga lyder HUR LÄNGE MAN FÅR GÅ PÅ IM?

    IM finns det fem st. olika>>.
    på Preparand får man gå max ett år;

    på yrkesintroduktion får man gå max 3 år;

    på Programinriktat individuellt val går man tillsammans med elever på ett nationellt yrkesprogram och utbildningen är förlagd under 3 år.

    På ett "vanligt" Nationellt gymnasieprogram>> kan rektor ansöka för elevens räkning om "förlängd undervisningstid" - vilket sker ofta när elever läser idrottskurser och tränar på elitnivå; när elever byter program eller om de har varit sjukskrivna under längre tid. Om man på ett nationellt program kan läsa under längre tid än 3 år och det "inte finns ngt. skrivet om Språkintro... " varför kan inte man - på samma sätt som för ett "vanligt nationellt program" - förlänga utbildningstiden på Språkintro?
    Vi på fråga syv kan inte fatta beslut om det. Vi fick, som sagt, från Skolverket svar att det ej finns "ngt. skrivet om det". :(