Linnea

    Hej! Hur lång tid har man möjlighet att byta gymnasieskola men samma program? Kan inte bestämma mig om jag trivs eller inte så vill ge det lite längre tid men vill ändå ha möjligheten att byta utan att behöva gå om. Tack på förhand

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det finns inga centrala/generella regler kring det utan rektor kan ta in när som om ledig plats finns ...

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea; som Anna redan har svarat så finns det inte några generella regler men i praktiken så byter man under första månaden och sedan efter årskurs 1, innan årskurs 2; detta allt som oftast.
    Efter mitten på september brukar rektorer på gymnasiet säga att "det är för sent att komma in", även om eleven läser samma utbildning på en annan skola och även om ledig plats finns; dock är det inte förbjudet för rektorn att ta in en ny elev även i oktober, november eller när som, egentligen... men lärarna som undervisar i kurserna vill få "lugn och ro" och inte behöva "skola in" en ny elev; eleven har då missat de första veckorna när lärarna förklarat vad upplägget är och vilka metoder som används, och vad som förväntas. Då en ny elev kommer in, måste läraren "skola in" den eleven... och så kommer ännu en elev in.. och sedan 2 st. till... när ska klassen få "landa" och få lugn och ro? Den gränsen drar varje rektor själv, enligt egen bedömning. Och vår erfarenhet är att mot slutet av september säger rektorerna definitivt Nej, vi tar inte in några nya elever. Välkommen i slutet av läsåret att försöka byta under sommarlovet.
    När eleverna får betyg i år1 kan de försöka byta till en annan skola - samma program; inriktning läser man på vissa program från år2, men på vissa andra program redan från år1.
    Viktigt att känna till:
    till och med det året eleven fyller 19 år har hen rätt att på nytt söka till år1 och konkurrera om plats på gymnasiet med sina grundskolebetyg.

    Undantag:
    det finns alltid möjliga undantag; ex. om familjen flyttar pga föräldrarnas arbete - försöker kommunerna "sätta in" elever i nya klasser på gymnasiet, och detta även om det ej finns någon plats, i så fall som en "extra-elev": då kan man byta när som - ... det är dock inte ngn allmän rättighet, men kommunerna gör sitt bästa för att ordna det;
    eller om eleven blev placerad på fosterhem eller särskild boende i en annan stad - samma här; kommunerna försöker göra sitt bästa för att hitta gymnasieplats för sådana elever.