Milla1331

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet där jag läste naturvetenskapliga linjen. Jag vet vad jag vill bli men vet ej hur jag ska gå till väga då det står olika på olika sidor. Jag vill bli brottsutredare inom grova brott (helst mordutredare). Spelar det någon roll om jag läser på Polishögskolan eller om jag läser en beteendevetenskaplig linje med inriktning kriminologi på 3 år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det vi vet om yrket Mordutredare (utredare av grova brott) berättar vi i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/mordutredare och det finns olika vägar in i det yrket; det bästa är, enligt min mening, att både ha polisutbildning och även ha läst kriminologi på högskolenivå och det är inte alls omöjligt: man kan läsa kriminologiprogrammet på 3 år och även gå polisutbildning på polishögskolan (inte samtidigt, utan en utbildning i taget) - det skulle enligt vad jag vet ge bäst chans att få komma med i den gruppen som utreder grova brott (i folkmun kallas man ofta för "mordutredare").

    Studie- och yrkesvägledare