Lo

    Hej! Jag har alltid drömt om att plugga juridik och undrar om det finns andra vägar till en kandidatexamen inom juridik (förutom programmet). Har tidigare hört att man med vissa utbildningar kan "plocka ihop"/ läsa ihop en examen med flera fristående kurser. Är detta något som går även med juridik? Finns det någon kurs som kan fungera som en "bakdörr" in? Jag har behörighet men tyvärr inte betygen...

    • Lo : Finns det andra utbildningar där jag kan få jobba med liknande? Tänker mest inom kriminologi eller straff/brott? Är just väldigt intresserad av olika rättsfall och framförallt förundersökningar mm.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår av din fråga att du skulle velat komma in på juristprogrammen men du har lägre meritvärde än det som brukar ge plats på juristprogrammet, stämmer det? Jag vill börja med att "föreslå" att du gör Högskoleprovet. I HP-urvalet kan man komma in även med ganska lågt meritvärde för att man konkurrerar med resultatet från högskoleprovet.
    Ett annat förslag är att du tittar på kandidatprogram i kriminologi eller på beteendevetenskapliga program men inriktning kriminologi; kika på yrke/beteendevetare - en av de möjliga kunskapsinriktningar för en beteendevetare är Kriminologi.
    I kommentaren nämner du ditt intresse för förundersökningar och jag vill därför nämna att man som utbildad Polis kan avancera till att bli Utredare av grova brott (i folkmun "mordutredare"); så kanske kan du överväga söka till en polisutbildning?
    Vad gäller "jur.kand" - kandidatexamen med huvudämnet Juridik, så verkar det som att den möjligheten inte längre finns. Tidigare kunde man ta ut jur.kand för att det fanns kandidatkurser som gjorde det möjligt men enligt den information jag har, så erbjuds de kurserna inte längre (inte på något svensk lärosäte). Du får ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildning erbjuds. Jag tror du får samma svar från dem som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare