Elev

    Jag undrar hur många år man kan vara i samma universitet, jag går nu det första året i universitetet och har inte kunnat klara av en enda tenta men uppgifter och labbar är avklarade. Kommer jag bli tvungen att söka om hela kursen eller bara omregistrera mig på de kurser jag måste ta om. Pluggar dessutom utan CSN. Kommer jag dessutom kunna ansöka till kurserna tills andra året eller kommer jag inte vara behörig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tanken är att man ska klara de kurserna som man läser, även om man inte tar studiemedel (från CSN). Inom ett program bygger kurserna "på varandra" (inte alla men många kurser gör det) och för att få lov att läsa nästa/högre/överliggande kurs måste man ha godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs. Du måste prata med de utbildningsansvariga på ditt program, tycker jag. Att inte klara en enda tenta låter inte bra. Jag undrar om du läser rätt utbildning (alltså utbildning som passar dig)? Vi alla är olika duktiga på olika saker. Ingen är jätteduktig på "allt".
    Utbildningsansvariga kan "avråda" en studerande från utbildningen eller t o m "spärra" från att komma in på nästa termin. Hur många omtentor du får lov att göra kan jag inte svara på; det kan bero på vad som är bestämt på din institution; jag tror inte det finns allmänna/generella regler kring det.
    Du får söka till samma utbildning igen, till termin 1 och det kan du göra till samma universitet eller till ett annat universitet. Om du kommer in genom konkurrensen (på dina betyg eller resultat från högskoleprovet) då blir du ANTAGEN och min uppfattning är att du i så fall kan läsa om samma kurser igen (detta om kursinnehåll i programmet ej har ändrats).
    Jag tror inte det finns ngt allmänt svar att ge på hur länge man kan läsa på samma universitet eller på samma utbildning. Ofta är studerande beroende av studiemedel och då måste man klara av få godkända betyg. Du skriver om att du inte tar studiemedel och då behöver du inte uppvisa godkända betyg för att få fortsatt studiemedel. Men för att kunna ta ut examen från ditt program måste du få godkända betyg i alla kurser som ingår i programmet. Om du har råd att läsa länge (ej behöver ta studiemedel), så kanske du kan "nöta dig fram", läsa om samma kurser på samma universitet eller på ett annat och på sikt kunna ta examen.
    Mitt råd är att du pratar med de utbildningsansvariga; jag tror de kommer själva söka upp dig för ett samtal (därför att det inte är "meningen" att den studerande inte klarar av en enda tenta).
    Du får gärna höra av dig längre fram och berätta hur det går för dig.

    Studie- och yrkesvägledare