Hej BB!
    Magisterprogrammen är på 60 högskolepoäng (hp). Om man läser på heltid läser man 60 hp på 2 terminer (1 läsår). Den här utbildningen ges på heltid och tar därför ett år (2 terminer) att läsa. Om man skulle läsa magisterprogrammet på halvtid, skulle det ta 2 år.
    Behörighetskravet för antagning till utbildningar på avancerad nivå: magister och masterprogram, är att man har avklarat minst 180 hp och tagit ut kandidatexamen eller yrkesexamen. Så, från kandidat till magister läser man 60 hp. Och om man läser på heltid tar det ett år att läsa magisterprogrammet. Det tar på heltid 3 år att läsa kandidatprogrammet. Sammanlagt blir det i så fall (kandidat + magister) att man läser fyra år på heltid.