HejHej23
    Jag går i 9:an och ska snart göra gymnasievalet. Jag tänkte söka ekonomi med juridik inriktning eftersom jag tänker bli jurist i framtiden, men jag vill läsa utökat program så att jag får breddare behörighet sen om det skulle vara så att jag ändrar mig. Jag vet att jag kan klara det eftersom jag har nu över 300 meritpoäng. Ska man kontakta skolan innan man söker dit och fråga om de erbjuder utökat program? Vilket år ska man välja om man vill läsa utökat program? Kan man i så fall lägga till fysik 1, kemi 1 osv(alltså ämnen som man inte vanligtvis läser på det programmet)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att läsa ett utökat program är inte elevens rättighet utan det kan erbjudas om skolan har möjlighet + om rektorn gör bedömning att eleven kan klara det. Allmänt sett, så vill jag avråda från att läsa utökat program "i onödan"; det ger i sig inga fördelar. Nackdelarna finns: eleven läser på mer än heltid och bör lägga mer än 40 timmar per vecka på sina studier och riskerar både få sämre kunskaper i flera av kurser hen läser, lägre betyg i kurserna och att överanstränga sig "i onödan". På tal om "bredare behörighet" så vad gäller kemi och fysik, till exempel, så i fall de ämnena krävs för en viss universitetsutbildning så krävs det oftast godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 (alltså i alla de kurserna och inte endast i fysik1a och kemi1...). Så, eleven som har godkända betyg i fysik1a och kemi1 är ändå obehörig till utbildningar som leder till yrken som Läkare, Tandläkare, Veterinär eller Marinbiolog. Så hen kommer ändå behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Vidare är det också så att på en gymnasieskola som erbjuder EK-programmet så kanske inte ens lärare i fysik och kemi finns, över huvudet taget. De ämnena läses på NA och TE. Så, du får i så fall söka till en gymnasieskola som bl.a har (i sitt utbildningsutbud) NA och/eller TE
    I praktiken brukar det gå til så här: under år 1 läser alla elever "som vanligt", ej utökat. Inför år2 kan eleven som vill läsa utökat program ansöka om det och rektorn tittar på elevens närvaro och prestation i form av kunskaper och betyg och beslutar om eleven får läsa en eller flera U-kurser. Vidare kommer det bero på hur schemat för hela skolan kommer se ut. Exempel: om lektionerna i kemi1-kursen ligger på samma tider som obligatorisk kurs, t.ex svenska 2 går för dig, så kan du ju inte missa obligatorisk kurs för att läsa en U-kurs och du kan inte klona dig heller... så du kan i så fall inte läsa den U-kurs som du vill, även om rektorn "i princip" godkänner det.
    Att satsa på för mycket och sprida sin tid och energi på för många kurser är sällan en fördel. Det är oftast mycket bättre att läsa endast på heltid, 40 timmar per vecka, och satsa på mycket goda kunskaper och höga betyg. Och om du då har tid över, så kan du t.ex försöka få ett extrajobb eller läsa skönlitteratur som inte har med skolan (inte direkt i alla fall) att göra, eller engagera dig i någon förening eller lära dig ett nytt språk... bara några förslag...
    Att överanstränga sig "i onödan" och riskera sin hälsa för lång tid framöver vill jag avråda från.
    Studier på gymnasiet är svårare än på grundskolan. Man dyker mycket djupare in på ämnena och det går fortare med mer eget ansvar. Att ha fler inlämningsuppgifter, prov och annat som måste redovisas mot "dead-lines" kan medföra mer stress och oftast ger det inga formella fördelar inför eftergymnasiala studier... jag menar om man får betyg i fler kurser än det som krävs för examensbevis från gymnasiet.
    Med det sagt, så finns det elever som läst utökat (ofta en U-kurs men även flera kurser) och tycker att de fick någon fördel av det; t.ex kan det vara så att det inte går att rymma en viss kurs inom programmets 2500poäng och den kursen krävs för särskild behörighet inför just den eftergymnasial utbildning som eleven vill komma in på. I så fall tycker jag det är befogat att läsa en U-kurs.
    Nu blev det ett långt svar som går ut på att jag argumenterar emot att satsa på Utökat program. Min mening är att det är mycket bättre att försöka rymma alla de kurser som man vill och behöver läsa inom programmets 2.500 poäng.
    Du kan annars höra med gymnasieskolorna... du får fråga om de brukar erbjuda läsa utökat eller inte. Om rektorn byts ut - en ny rektor tillkommer så kan mycket ändras. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig. När det är lärarbrist, så kan skolan sluta erbjuda läsa utökat. Skolorna måste inte erbjuda läsa utökat, det är inte elevens rättighet.

    Studie- och yrkesvägledare