Hej J,

    Om villkor för reell kompetens var god läs antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag.

    Om du undrar om längden på Arbetslivserfarenhet som ingår som en del i "reell kompetens", då är det minst 3 år på minst halvtid, Efter det att man har fyllt 19 år. Dvs man måste vara minst 22 år gammal.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du undrar kanske - hur länge behåller man sin behörighet på Reell kompetens när man väl ha uppnått den, eller undrar du ngt  annat?

    Reell kompetens handlar om att bekräfta Grundläggande behörighet, sedan måste man också ha Särskild Behörighet om utbildning så kräver plus göra Högskoleprovet (för att annars kan man endast antas till utbildning som har tomma platser).