Leonar_1

    Hej jag undrade om jag ska läsa hella grundläggande behörighet med matte 2 alltså sva1,2&3 matte 1&2 engleska 5&6 samhällskunskap 1b naturkunskap 1b historia 1b och religion 1 hur långt tid kommer det att ta mig? Blir det 1 år 1,5år eller 2 år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De kurserna du nämner i din fråga, nämligen sva1,2&3, matte 1&2, engleska 5&6, samhällskunskap 1b, naturkunskap 1b historia 1b och religion 1 utgör sammanlagt 1050 (alltså ett tusen 50 poäng):
     300 gymnasiala poäng för svenska som andraspråk, 200 poäng för två mattekurser, 200 poäng för två kurser i engelska, 100poäng för samhällskunskap 1b; 100poäng för naturkunskap 1b; 100p.för historia 1b och 50 poäng för religionskunskap 1.
    På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka; alltså en 100poängskurs läser man på heltid på fem veckor.
    1.050poäng läser man, alltså, på heltid på 52,5 veckor. Om man läser på komvux så brukar höstterminen vara i 20 veckor men vårterminen kan vara längre, t.ex 22 veckor eller t o m upp till 25-26 veckor. Men det kan ändå bli svårt att rymma så många gymnasiala poäng inom två terminer. Du får ta och diskutera det med SYV-en på komvux i din kommun.
    Läser du på deltid, kommer det ta ännu längre tid. Kanske kan komvux i din kommun låta dig läsa på lite högre takt än heltid och då kan du kanske rymma alla de kurser du nämner i din fråga inom ett läsår.

    Studie- och yrkesvägledare