Daniel SYV

    Hej Shyaka!

    De bästa tipsen om hur man lär sig ett nytt språk snabbast och "bäst" får du från språklärare. Vi på FRåGA SYV är SYV-ar. Prata gärna med dina lärare i svenska på din skola och be om tips och råd. Förutom allmänna råd om hur man i princip bör kunna lära sig ett nytt språk (i detta fallet svenska) på bästa sättet, kan just dina lärare ge dig tips och råd anpassade till dig (dina unika förutsättningar). Därför tycker jag du bör fråga dina lärare.

    Allmänt gäller: övning ger färdighet! Och "det man gör ofta, gör man ofta bra"! :) Alltså repetition, repetition och återigen repetition!
    Och jag vill ge dig ett par råd (nedan) utifrån min erfarenhet och det jag har hört från studerande och från språklärare.
    Be de som kan svenska bra rätta dig om du säger eller skriver fel. Du vet ju inte att du säger eller skriver fel, och de som hör eller ser att du gör det, tänker ofta att du blir ledsen eller arg om de påpekar dina språkfel. Säg därför till alla du umgås med att du vill att de rättar dig!
    Bestäm dig för att varje dag lära dig några (t.ex fem stycken) nya svenska ord och så ska du inte "hoppa över" någon dag, utan precis varje dag ska du hitta och lära dig 5 nya svenska ord. Använd dem nya orden i meningar både i tal och i skrift. Och nästa dag repetera de orden du lärt dig igår + de fem nya orden, och detta förutom skolarbete (alltså, förutom de uppgifter som du får i ämnet svenska som andraspråk i skolan).

    Du får också gärna läsa gymnasieguidens tips om studieteknik, och där finns det också några korta youtube-filmer att titta på och lyssna på de studieteknik-tipsen som ges i filmerna. Här har du direkt länk till GG/tips om studieteknik>>