Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Sayed,
    snittet på 20.0 får man om man har alla A-betyg (förutom Gymnasiearbete, som ej räknas in i snittet).
    De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng men det finns också några som är mindre (på 50 p.) och några som är större, ex. Fysik 1a är på 150 p.
    Om vi "tar" endast 100 poängskurserna - så kan man ha B-betyg i 7 st. 100 poängskurser och resten A-betyg och man får "nittet" /jämförelsetal/ på 19.30 i så fall.

    Hälsningar

    Peter