dal

    Hej! Jag har nu 18,41 poäng (inklusive full merit), och vill höja mina gymnasiebetyg med prövningar för att komma in på universitetsprogrammet jag önskar.

    - Vad är det mest effektiva sättet att höja betyg? Är det bättre att höja up lägre betyg (från D till A) eller högre betyg (B/C till A)?

    - Jag vet att jag har full merit, men vad innebär det egentligen? spelar det roll om jag höjer meriterande ämen?

    - Hur många ämnen måste jag göra prövning på för att nå mitt mål?

    Tack så mycket för hjälpen, det uppskattas!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dalal!
    Om jag förstår dig rätt så är ditt mål att uppnå meritvärde på 21.5. Och att du redan har 2.5 meritpoäng. Därför måste du i så fall få snittbetyget som kallas för "jämförelsetal" till 19.0.
    Jämför: om man har alla A-betyg får man jämförelsetal på 20.0;
    om man har alla B--betyg - får man jämförelsetal på 17.5.
    Vidare är det också så att medan du försöker höja ditt meritvärde, så kan antagningsgränsen också gå upp; det är ingen som vet vart den hamnar när du söker - i framtiden. Det är därför bäst att du försöker höja ditt meritvärde så mycket du kan! Sikta på att få alla A-betygen. Så, mitt råd är att du försöker anmäla dig till prövningar i alla kurser i vilka du har lägre än A.
    Att man gör en prövning betyder inte per automatik att man höjer sitt betyg. Det är inte ovanligt att man får samma eller t o m lägre betyg än man redan haft. Men i så fall är det ingen fara, för att det högre betyget står kvar. Du kan alltså inte sänka ditt meritvärde genom prövningar.
    De kurser som ger dig meritpoäng bidrar även till jämförelsetalet/snittbetyget; de betygen räknas alltså in i ditt jämförelsetal, så du vinner lika mycket på att höja ditt betyg i engelska 7 eller i moderna språk 3 och 4, som i vilken annan 100poängs kurs som helst, som t.ex en kurs i matte eller språk (de kurserna är också 100p.kurser).
    Jag vet inte om du i ditt examensbevis har 150p.kurser, t.ex fysik1a. En sådan större kurs "väger" mer och höjning i t.ex fysik1a som är en 150p.kurs höjer 50% mer än höjning från samma nivå till samma nivå i en 100p.kurs.
    *********
    Ditt mål är så pass högt meritvärde, att jag tycker du bör sikta på alla A-betyg. Du kan kanske "låta bli" några få kurser i vilka du vet att det blir svårt för dig att höja betygen, eller där du inte hittar möjlighet att anmäla dig till prövningar.
    *********
    Vad gäller anmälan till prövningar, så är det inte så lätt att hitta var man kan anmäla sig. Det är många som vill göra prövningar och lediga tillfällen blir uppbokade snabbt.
    Så, ditt val av kurser i vilka du gör prövningar kanske får avgöras av det faktum att du hittar möjlighet att anmäla dig till vissa kurser, men inte till andra kurser ... .

    Studie- och yrkesvägledare