Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,
    du glömde att skriva vilket program och inriktning du går på gymnasiet. Allmänt gäller: eleverna på alla nationella gymnasieprogram läser 200poäng inom Individuellt val. Inom Indiv.val får man läsa vilka kurser som helst av de som gymnasieskola kan erbjuda, och detta oavsett vilket program och inriktning man läser. Annars, så är det Olika kurser som får läsas som Programfördjupning på olika program, men även här kan man som elev inte välja någon kurs som skolan inte kan erbjuda.
    Det finns också möjlighet för elever att ansöka om att få läsa utökat program vilket betyder att om rektor beviljar ansökan får eleven läsa fler kurser som egentligen ingår i gymnasial utbildning.