Anonym

    Hej, jag har några frågor så förlåt om de är många och dumma! Jag pluggar på komvux distans just nu (sve3) och undrar om det går att söka om csn även fast man bara pluggar en kurs? Förstår inte riktigt hur csn funkar. Jag ansökte om csn förra månaden för två kurser men tänker avbryta en pga personliga skäl. Andra frågan är, hur avbryter jag kursen? Jag pluggar hos Hermods och har försökt kontakta de men har ej fått svar. Kursstarten börjar redan idag och introduktionsuppgifter ska vara inlämnade om två dagar. Är det ens någon idé att göra uppgiften på den andra kursen som jag tänker avbryta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN men jag kan göra ett försök att förklara vad jag tror gäller, utifrån den situationen som du beskriver.
    För att ha rätt till studiemedel (över huvudet taget) måste man bland annat läsa på minst halvtid. Svenska 3 är en 100poängskurs och läses på heltid på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor. Om man läser svenska 3 i lägre takt än på 10 veckor, då läser man på mindre än halvtid och med det inte har rätt till studiemedel. Så, om du inte läser "den där andra kursen" som börjar idag, så läser du, om jag förstår dig rätt, endast svenska 3. Läser du den kursen på 10 veckor eller snabbare? Då kan du (principiellt sett) ha rätt till studiemedel, annars inte - detta på grund av för låg studietakt.
    Hur man hoppar av en kurs om man inte får ngt svar från utbildningsanordnare? Jo, kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. OBS! om du läser på halvtid kan du få endast halva studiemedelsbeloppet (gäller både bidragsdel och lånedel, alltså vid halvtidsstudier kan man inte få mer än 50% av bidragsdelen och ej kan låna mer är 50% av lånedelen).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym : Så om jag bor i Öckerö men studerar i Göteborg så ska jag kontakta komvux i Öckerö?
    • Milla :

      Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som är ansvarig för att ge dig utbildning på gymnasial nivå, men komvux i din kommun kan köpa utbildning i en annan kommun (hur avtalet mellan just de två kommunerna ser ut vet inte jag...). Kontakta både komvux i din kommun och komvux i Göteborg, är mitt råd i detta fallet. ... Om kursen börjar idag och du inte registrerar dig (inte deltar i uppropet) så borde du bli kontaktad av utbildningsanordnare antingen med besked om att du är avskriven från kursen eller med en fråga om varför du missade påbörja kursen. Dock finns det en stor variation om hur detta hanteras av olika utbildningsanordnare... det är därför omöjligt att ge ett generellt svar i detta fallet. Allmänt sett, så är alla studier på högre nivå än grundskola frivilliga och ingen kan tvinga dig studera om du inte vill. Gör du inte uppgifterna och inte deltar i undervisningen blir du (förr- eller senare) avskriven från kursen.
      CSN går på de uppgifter som både du och skolan lämnar in. Du måste ju skicka in - till CSN - bl a Studieförsäkran om att du har påbörjar kursen (och det kommer du inte att göra) så CSN kommer att förstå att du inte ska läsa den kursen. Men det skadar inte att du kontaktar CSN och kort förklarar situationen: att du inte ska läsa "den här kursen", ... detta för att du inte ska få ut för mycket utbetalt från CSN (som du inte har rätt till).