Asta

    Hej! Jag får inget klart besked från min SYV i min hemkommun, så tänkte att jag kunde kolla med er som har mycket mer kunskap och vetskap. Jag läser nu Samhällsvetenskap med inriktning beteende, där jag har läst alla gymnasiegemensamma ämnen och har ca 600 poäng kvar på programspecifika samt 100 poäng komvuxarbete. Jag har läst följande ämnen: Svenska 1-3 Engelska 5-6 Matematik 1b - 2b Historia 1b Samhällskunskap 1b - 2 Religionskunskap 1 Naturkunskap 1b - 2 Psykologi 1-2 Filosofi 1 Moderna språk – Franska Moderna språk – Tyska Medier, samhälle och kommunikation Har nu blivit sugen på att byta programinriktning mot att läsa Barnskötare via NTI som är 1400 poäng (inkl komvuxarbete). Detta för att jag vill få en inblick i hur det är att studera och jobba med barns utveckling och lärande, samt se om jag vidare vill utbilda mig till förskolepedagog. Min fråga är: Hur många av mina poäng behöver jag läsa om? Kommer jag tappa de kurser jag redan har läst? Kan man tillgodoräkna någon av kurserna jag redan har läst? Hade det annars varit möjligt för mig att fortsätta läsa Samhällsvetenskap, men kanske istället läsa programspecifika kurser såsom Lärande och utveckling , Människors miljöer, Etik och människans livsvillkor och Barns lärande och växande? Kan detta öka chanserna för mig att möjligen bli anställd på någon förskola efter jag är klar med studierna? Förstår att det kanske är klurigt för er att svara på, men NTI hänvisar mig till min studievägledare, och min studievägledare är väldigt svår att få något besked från.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    barnskötare är i Sverige ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare frå anställa med vilken utbildning de själva bedömer passar men skolverket rekommenderar (för vuxna) ett yrkespaket "barnskötare" som innehåller 1.300 gymnasiala poäng. Se information på skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/yrkespaket-inom-komvux/yrkespaket-barn-och-fritid
    Att bli anställd som barnskötare är inte självklart (inte ens om man tar yrkesexamen från gymnasiet eller från komvux med inriktning "barnskötare"); detta för att vissa kommuner anställer endast förskollärare för att jobba på förskolorna (de tycker att de har tillräckligt många redan anställda på förskolorna som saknar förskollärarlegitiamtion och vid nyanställning kräver de just förskollärarlegitimation.
    Men om den kommunen där du vill jobba anställer utan förskollärarlegitimation, då prioriterar arbetsgivare att anställa de som är "behöriga barnskötare" och för det behöver du ta ut yrkesexamen som barnskötare eller i alla fall få godkända betyg i alla kurser som ingår i det av skolverket rekommenderade yrkespaketet (se länk ovan).
    NTI kommer ge dig den utbildning som komvux i din kommun köper för dig (av NTI). Försök få komvux i din kommun att köpa hela det yrkespaketet som är rekommenderat av skolverket (1.300 poäng; 900poäng "bas-kurspaket" + påbyggnad som barnskötare på 400 poäng).
    Om du läser hela yrkespaketet på 1.300 poäng kan du "föra ihop" de kurserna du redan har betygen i med kurserna från yrkespaketet så att det blir 2400poäng (av dem 100poäng komvuxarbete).
    Vilka kurser du sedan tar in i ditt examensbevis blir i så fall "en senare fråga".... just nu är det viktigt att få fram om du får eller inte får läsa yrkespaketet. Om komvux i din kommun tycker att det är "dyrt och onödigt" att köpa hela paketet för dig (av NTI eller av en annan leverantör av utbildning), då kanske de kan köpa 600 poäng kurser från det yrkespaketet och i så fall tar du senare ut examen där du inkluderar alla de kurser som du redan nu har betygen i + 600 poäng från yrkespaketet "barnskötare" + komvuxarbete.
    För dig är det fördelaktigt om komvux köper hela paketet "barnskötare" för dig för att du kan i så fall antingen läsa hela paketet (alla kurser som ingår) eller läsa en del av kurserna (minst 600 poäng, så att det räcker till komvux-examen, ihop med de kurserna som du redan har) + du måste också få godkänt betyg i komvuxarbete.
    Komvuxarbete gör man mot slutet av sin utbildning, och väljer temat utifrån huvudinriktningen i sin gymnasieutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare