Mikael
    Eftersom att idrott och hälsa 1 inte i går i komvux examensbevis så är det endast 2400 poäng som behövs istället för 2500. Men av dessa 2400, hur många poäng måste vara godkänt? Antar att det är lägre än 2250 då det är för 2500 poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mikael,

    du kan ha max 250 poäng F i examensbeviset, men det är ju bättre att försöka ha alla kurser godkända och t o m med högre betyg än E, om man kan. Examensbeviset får man "för livet", en gång för all framtid... visserligen kan man höja betyg i kurserna sen - men du "låser in" kurser i ditt slutbetyg. När kurserna väl finns i Examensbeviset - då måste du i fortsättningen höja betyg i Exakt de kurser, som inte ska kunna bytas ut mot andra kurser... och tar du in kurser i ditt Examens bevis som du har svårt för, kommer det bli svårt i framtiden att höja betygen i just de kurserna. Därför råder jag dig att försöka läsa andra kurser på komvux än de kurser som du har svårt för, och ta godkända betyg in i ditt examensbevis.

    vänligen

    Liselotte syv

    Liselotte