Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att räkna ut hur många rätt som krävs för att nå ett visst resultat på högskoleprovet är det viktigt att förstå att högskoleprovet består av olika delar: den verbala delen och den kvantitativa delen, vardera med 80 frågor. Totalt finns det alltså 160 frågor. Poängen på högskoleprovet räknas dock inte bara genom att räkna antalet rätt svar utan baseras på en normering som jämför din prestation med andra provdeltagares resultat. Denna normering kan variera mellan olika provtillfällen.

    Om det på en källa som Allakando nämns att 59-61 rätt ger 1,5 poäng, refererar detta antagligen till en uppskattning baserad på tidigare provs normeringstabeller. För att få 1,6 poäng skulle man behöva prestera bättre än för 1,5, vilket innebär fler rätt svar. Exakt hur många rätt som krävs för 1,6 poäng kan dock variera från prov till prov beroende på svårighetsgraden och normeringen.

    För att få en mer exakt uppfattning kan man titta på normeringstabellerna för det specifika provtillfället man är intresserad av. Normeringstabellerna publiceras efter varje provtillfälle och visar hur många rätt som krävdes för en viss poäng.

    Alltså, kan man inte på förhand veta (inte med säkerhet i alla fall) hur många rätta svar som kommer ge ett visst resultat (t.ex 1.6) på det kommande (framtida) högskoleprovet.
    Se också information på studera.nu/hogskoleprov/resultat/normeringstabeller

    Studie- och yrkesvägledare