Joshua
    Hej jag går tredje året på gymnasiet och riskerar nu då ett F i Geografi. Har visat på alla kunskapskrav minst 2 gånger förutom 1 kunskapskrav där jag har 2 inlämningar som ska gå in och rättas.
    Min lärare säger dock att detta inte räcker för betyget E och att jag förmodligen kommer behöva göra en delprövning på detdär kunskapskravet.
    Jag vet att lärare i andra kurser sagt att man måste visa på kunskapskraven minst 2 gånger för att få det godkänt eller högre. Men min lärare syftar på att ALLT som vi gjort måste vara minst godkänt. Hur är det egentligen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joshua; jag beklagar att jag måste svara att SYV ej kan svara ang. betygsättning. Det är LÄRARENS kompetens.
    Det enda jag och mina kollegor SYV-ar kan göra för att hjälpa dig är att ge dig råd att läsa om betygskriterier i ämnet Geografi på gymnasiet - på Skolverkets hemsida, och att prata med rektor på din skola.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00 och tel. tid är på vardagar kl.9.30 - 11.30 och kl.13.00 till 15.00.
    Om du inte får ngt. svar från varken sig din lärare eller din rektor, som du kan förstå och acceptera - kan du >> anmäla det som har hänt till Skolinspektionen. Skolinspektionen beslutar sedan om de ska göra en utredning eller inte; du får i alla fall svar från Skolinspektionen. Du kan också själv maila eller ringa till Skolinspektionen, om du vill.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, men tyvärr - så ligger betygssättningen utanför SYV-ens kompetens.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA