Wilma1414

    Hejsan Syv! ☺️ Jag har en fråga gällande hur man beräknar sitt slutgiltiga meritvärde, efter man läst till en kurs på komvux. Jag vill veta ungefär hur mycket det kan påverka nuvarande poäng, hur stor sänkning osv. Jag tänker läsa Politics kandidatprogram hösten 2024. För att komma in på programmet, behövs Matte3b. Detta är en kurs jag ej läst tidigare, och ska därför läsa till den på komvux detta år. Med mitt meritvärde på 20,89, undrar jag hur man räknar ut vad meritvärdet blir efter jag läst till Matte3b kursen. Räknas den in utöver sina redan 2500 poäng, eller hur funkar det? Och eftersom jag har svårt för matte, siktar jag på ett E i kursen. Hur stor sänkning av mitt nuvarande meritvärde 20,89 kan det innebära, med ett E i en 100p kurs. Helt enkelt, hur mycket minus går jag? Detta skulle vara bra att veta, så att jag redan nu kan förbereda mig på vilket universitet jag kan studera på nästa år, vart jag lyckas komma in. Eller om jag måste läsa upp andra ämnen. ☺️ Mvh Wilma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i den situationen du beskriver i din fråga gäller följande: sänkning av ditt snittbetyg (jämförelsetal) kan som max uppgå till minus 0.4. Men i ditt fall blir sänkning mindre än - 0.4. Om du hade alla A-betygen, men fick endast E i en 100p.kurs som också ska räknas in, då skulle sänkning bli - 0.4. Du har lite lägre snitt än "alla A", och därför blir sänkningen lite mindre.
    Men försök få så högt betyg du kan i matte 3b. Att "sikta på E" vill jag avråda ifrån. Siktar man på E kan man missa lite och hamna på F. Sikta på så bra kunskap och så högt betyg som möjligt!
    Du kommer med betyget i matte 3b prövas endast i BII, kompletterings-urvalsgruppen (om utbildningen kräver matte 3b). Jag tänker också på att utbildningen kräver matematik 3 och det betyder att man, för att klara utbildningen, måste ha ganska höga mattekunskaper (annars skulle inte matte 3 krävas); så fundera på om du vill hitta en annan utbildning, som inte kräver så mycket matte för särskild behörighet... bara en tanke, ett förslag men det är du som bestämmer vad du vill göra.
    Gör annars högskoleprovet också! Du vet säkert att med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet och kan komma in med lägre meritvärde som krävs i betygsurvalet.

    Studie- och yrkesvägledare