mak

    Hej, jag går vård och omsorg åk 2. Och jag vill studera vidare jag behöver skärskaliga behörighet som är biologi 1och 2 kemi 1 och 2, fysik 1,2 och matematik 4 jag vill fråga hur länge tid tar de att studera dom i komvux.och om jag tar studenten i 20 juni kommer de finnas möjlighet att hinna läsa dom färdig innan december ( för att hinna ansöka i vår terminen ) och vilken är bättre basår på universitet eller komvux? Och om jag studerar på basåret på universitet kan jag läsa några kurser som läkareprogram läser då eller de får man inte? Och kan man läsa ämbetena samtidigt alltså kemi 1 och 2 samtidigt eller de får man inte

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du kommer behöva komplettera med gymnasiala kurser biologi 1och 2, kemi 1 och 2, fysik 1 och 2 samt matematik 4. Varje av de kurserna (förutom Fysik1a som är en 150-poängskurs) är 100poängs-kurser. En 100poängskurs läser man på heltid på fem veckor; en 150poängskurs läser man på heltid på 7.5 veckor.
    Alltså tar det 10 veckor att på heltid läsa biologi 1och 2 och ännu 10 veckor till att läsa kemi 1 och 2, matematik 4 läser man på heltid på fem veckor och fysik 1a på 7.5veckor och fysik 2 på fem veckor.
    Men jag undrar om du kommer under din gymnasietid hinna få godkända betyg även i matematik 2 och 3. På ditt gymnasieprogram, VO, läser eleverna (som obligatorisk kurs i ämnet Matematik) endast matematik 1a. Du kan förhoppningsvis välja att även läsa matematik 2a. Men att kunna läsa även matematik 3b är inte vanligt om man går VO.
    Behöver du efter gymnasiet läsa matematik 3b (innan du kan läsa matematik 4) tar det ännu fem veckor till, om man läser på heltid, alltså 40 timmar per vecka.
    Om det skulle vara så att du även behöver läsa matte 2a, då tar det ännu fem veckor till.
    Det är alltså ganska mycket studier, många veckor som går åt.
    OBS! sista dag för att komplettera med betyg inför ansökan till universitetsutbildningar, i Sverige, med start på våren brukar vara 1 december, alltså måste alla betygen vara satta och utfärdade innan 1 december. Komvux-kurser brukar på hösten börja i mitten av augusti. På så sätt har man maximalt 3,5 månader på sig att få ihop alla betygen som krävs för behörighet (om man vill hinna komplettera sin ansökan och kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats).
    3,5 månader varar i ungefär 15 veckor. På den tiden hinner man läsa (om man läser på heltid) Kemi 1 och 2 + Biologi1;
    eller Biologi 1 och 2 samt en mattekurs.. men man hinner inte läsa in alla de kurser som du kommer behöva få godkända betyg i.
    Du kan hinna läsa in alla de kurserna på ett läsår (två terminer) och det i bästa fall. Det kan ta ännu längre tid.
    ***
    Du frågar också om det är bättre att läsa ett universitetsbasår eller läsa kurserna på komvux?
    Mitt råd till dig blir att du söker både till komvux och till basåren på flera olika universitet och kanske också till naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna. Och sedan ser du var du kommer in. Skulle det bli så att du kommer in på flera ställen, kan du i så fall välja var du vill läsa. Det är ju, annars, samma kurser med mer eller mindre samma innehåll, så kunskapsmässigt/svårighetsmässigt spelar det ingen roll.
    Men om du tänker på att inte sänka ditt meritvärde så är det andra studier än komvux eller prövningar som du i första hand bör satsa på. Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare