Hej Delana!
    Jag gissar att din fråga gäller gymnasieval.
    Med "natur" kan man mena NA eller NB.
    NA är ett högskoleförberedande program och NB - ett yrkesprogram.
    Det viktigaste är att bli Behörig. Obehöriga kan inte antas. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Hur högt merit (betygspoäng) som ska krävas beror på hur många utbildningsplatser som kommer att finnas och hur höga meriter de sökande har. De med högre meriter tas in först, och så länge platserna räcker... och antagningsgränsen ser man i efterhand.
    Genom att titta på de tidigare siffrorna i antagningsstatistiken kan få viss "fingervisning" - men i framtiden kan det bli annorlunda, vilket  bland annat kan bero på ändringar i antal utbildningsplatser.