Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om matematik 3 krävs som särskild behörighet till din högskole-universitetsutbildning t.ex brukar det krävas inför ekonomiutbildningar på de svenska lärosätena då är det ett "måste" att ha godkänt betyg i matte 3b eller 3c /det är alltså i så fall inte ngt.Extra du läser när du läser matte 3, utan du läser för att bli BEHÖRIG. I så fall kan du inte få meritpoäng för matte 3 utan inom ämnet matematik får du meritpoäng för godkända betyg högre kurser som matte 4,5 och specialisering.
    Om du, däremot, söker till exempelvis juristprogrammet då får du + 0.5 för vardera kurs matte 2 och 3 (godkända betyg krävs, så klart). Betygen i kurserna som ger meritpoäng räknas även in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och på så sätt får man mer höjning eller mindre höjning än just exakt det som är självaste Meritpoängen
    Läs gärna en förklarande sammanfattning av informationen om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare
    • MD : Tack för svar! Så om jag blir behörig, höjs inte mina poäng alls då? Har nu 13,9, så höjs det inte till 14,4 oavsett om jag väljer ekonom eller en utbildning som endast kräver matte 2?
    • Milla : Om du söker utbildning på högskola-universitet, i Sverige, som kräver matte 2, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 3. Betyget i matte 3 räknas då även in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. På så sätt blir höjningen mer eller mindre, men som minst (alltså i värsta fall) blir höjningen på cirka + 0.1.