Lerretan

    Hur mycket väger ett bra betyg från en yrkeshögskola? Jag blev antagen på reell kompetens och portfolio när jag sökte den här gången, och kommer gå ut skolan med utmärkta betyg. Om jag nu vill söka till en annan yrkeshögskola, som kräver en gymnasie-examen, vilket jag inte har, kommer mina yrkeshögskolebetyg göra någon skillnad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrkeshögskola är en "speciell" studieform. Det är som är väldigt speciellt här är att de utbildningsansvariga får ganska fritt bedöma vem som är behörig och vem som inte är det, sedan kan också andra kriterier väga tungt - som t.ex relevant tidigare arbetslivserfarenhet. Att en YH-utbildning "kräver" vissa "saker" (ofta betyg men kan också vara arbetslivserfarenhet) betyder att det är bra att ha men man kan komma in även med hjälp av andra meriter. Kort och gott: om utbildningsansvariga bedömer att du har en rimlig chans att klara utbildningen, kan du bli antagen, så mitt råd är att du söker till alla YH-utbildningar som du är intresserad av. Och Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare