Daniel SYV

    Hej E,
    den frågan du ställer nu kan vi som brukar svarar här på fråga SYV inte svara på; vi jobbar inte med den frågan och har inte den kompetensen. Som allmän studievägledare som endast har övergripande kunskap, så tror jag det spelar mycket stor roll vilken utbildning man vill tillgodoräkna inom. Om det är ett program som leder till yrkesexamen som t.ex utbildning till Sjuksköterska, då måste det nog vara exakt samma kurser som ingår i programmet som kan tillgodoräknas. Men om man ska läsa mot en generell kandidatexamen där inom programmet kan ett antal "fria" (alltså vilka som helst) kurser ingå, då kan "vilka som helst" godkända högskolepoäng tillgodoräknas. Det är i alla fall den uppfattning jag har, men jobbar, som sagt, inte med den frågan.
    När jag/vi gjorde (tidigare) förfrågningar angående tillgodoräknande av tidigare utbildning, fick vi varje gång svar om att man får söka och komma in på programmet och efter det ansöka om tillgodoräknande (om man har godkända högskolepoäng sedan innan) och först då kan man få svar om någonting blir tillgodoräknat; man kan alltså inte få något besked på förhand. Mer än så kan jag inte säga.Du får gärna vända dig till studievägledare på den institutionen där aktuella programmet ges.