Karre Kakan
    Hej,

    Jag har läst P-linjen på SU och blev klar 1996 även om jag aldrig helt färdigställde min c-uppsats. Så tekniskt sett har jag ingen examen. Har arbetat 27 år inom olika HR-positioner på 2 stora bolag och skulle så här i slutet av min karriär vilja omskola mig till samtalsterapeut/psykoterapeut. Vill kunna använda mig av omskolningsstödet och helst inte ta dyra privata utbildningar utan läsa på universitet antingen i Stockholms-regionen (pendelavstånd) eller på distans. Max 2 år. Vilka alternativ finns för mig?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrket psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen.
    Psykoterapeuter utbildas i Sverige på Psykoterapeutprogrammet. Det ställs ganska många och höga krav på behörighet inför det programmet. Kika gärna på yrkespresentationen psykoterapeut på framtid.se/yrke/psykoterapeut De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden psykologer. En annan yrkesgrupp som ofta vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer. Vad jag utläser av din fråga är du idag inte behörig till psykoterapeutprogrammet och det skulle ta dig lång tid att bli behörig.
    "Samtalsterapeut" är däremot inte något "legitimationsyrke" och arbetsgivare bedömer själv med vilken utbildning de anställer. Det finns privata skolor som har olika (bland annat "diplom"-utbildningar) till samtalsterapeut. För mer information om det yrke var god se framtid.se/yrke/samtalsterapeut
    Du vill gå en universitetsutiblnding på max 2 år. Tvååriga utbildningar/program är inte särskilt vanliga på de svenska universiteten; masterprogrammen är 2-åriga (då ska man, för behörighet, ha kandidatexamen inom rätt område); det kan finnas 2-åriga program på grundnivå som leder t.ex till yrke Fastighetsmäklare. Något universitetsprogram som skulle leda till yrket samtalsterapeut känner jag inte till.
    2-åriga utbildningar är, däremot, vanliga inom yrkeshögskola. Du får gärna kika på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig kan finnas i första hand inom "socialt-arbete" (med tanke på det du skriver i din fråga), se yhguiden.se/socialt-arbete

    Studie- och yrkesvägledare