Louise

    Hej! Jag undrar om ens gamla gymnasiekurser och betyg, från t.ex. ett samlat betygsdokument från gymnasiet utfärdat 2007, fortfarande går att räkna in om man gör en examensplanering för att nå examensbevis via Komvux? Har de kurserna man läst något "bäst före-datum" när de inte får räknas in längre och man måste börja från skratch? Jag har hört någon säga fem år och någon åtta. Vad gäller? Mvh Louise

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    jag vill börja med att påminna om att möjlighet att få ut ett SLUTBETYG från komvux har förlängts till 1 juli 2025. Du kan läsa om det på regeringen.se/pressmeddelanden/2021/04/mojligheten-att-utfarda-slutbetyg-i-komvux-forlangs och 8-årsregeln är borta, så nu kan man ta betygen som är äldre än 8 år in i slutbetyget, vilket man tidigare kunde göra endast i vissa fall.
    Det är fördelaktigare att läsa mot ett Slutbetyg jämfört med att läsa mot Examensbevis, och det av flera anledningar: 50p.färre krävs. Komvuxarbete behöver inte göras. Ganska mycket friare är det också vad gäller vilka kurser som får ingå i ett slutbetyg jämfört med examensbevis. Tar man in minst en gammal kurs, så borde man kunna göra planering mot ett slutbetyg. Regeln säger att om man vill ta in minst en kurs som inte kan omvandlas eller vars omvandling medför nackdel för den studerande, då har man rätt att läsa mot ett slutbetyg, trots att det är Examensbevis som nu är standard. Personligen tycker jag att det i allra de flesta fall möjligt att säga att omvandling av kurserna medför nackdel för den studerande. Och om man har några kurser som man vill ta in som inte har en motsvarande ny kurs, så kan man inte göra det om man läser mot examensbevis, däremot kan man göra det om man läser mot ett slutbetyg.
    Så, jag förstår inte riktigt varför man skulle velat läsa mot examensbevis om man kan läsa mot ett slutbetyg. Även de 50p.färre (2350p. mot examensbevisets 2400p) kan utgöra skillnad vad gäller få högre meritvärde vid ansökan till högskoleutbildningar.

    Vad gäller "5-årsregeln", så tror jag du tänker på att det tidigare var så att resultat från högskoleprovet var giltigt i 5 år. Nu är det förlängt och gäller i 8 år. Beslutet är fattat under sommaren 2020; du kan läsa om det på regeringen.se/artiklar/2020/08/resultat-pa-hogskoleprovet-ar-giltigt-i-atta-ar
    Vad gäller få ut Examensbevis i vilket gamla kurser ingår, så känner jag inte till att det skulle finnas ngn regel som säger att en kurs som är "si och så gammal" ej får ingå, däremot måste den gamla kursen som ska ingå ha en motsvarande "ny kurs".
    Tabell för utbyteskomplettering - kika på den på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf - de "gamla kurser" som finns i tabellen har var sin motsvarande ny kurs och får därför ingå i examensbevis från komvux - det i alla fall så här jag tolkar reglerna (dock jobbar jag inte direkt med utfärdandet av utbildningsdokument från komvux - det gör SYV-ar som jobbar på komvux, som är experter på just det specifika område).
    Jag råder dig därför boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera om du ska läsa mot examensbevis eller mot ett slutbetyg. OBS! deadline för slutbetyg är 1 juli 2025. Det tar tid att utfärda dokument, så man ska helst avsluta alla sina kurser som ska ingå minst en månad innan, helst tidigare. "Dead"-line för slutbetyget har förlängts några ggr, och det är ganska otroligt att det skulle bli förlängt ännu en gång, så jag tror att det är från 1 juli 2025 blir omöjligt att få ut ett slutbetyg och alla måste läsa mot examensbevis i stället. Så, om du kan läsa mot ett slutbetyg, passa på nu: gör planering tillsammans med SYV-en på komvux och missa inte "dead-line". Det kan ta ganska så mycket längre tid att uppnå kraven för examensbevis pga de kurser som får ingå i ett slutbetyg men inte får ingå i examensbevis.