Elif Sidar

    Hej, Har frågar vissa men fick inte tyvärr ett svar. Jag försöker att bli klar med gymnasiet via komvux. Mitt poäng är just nu ca 19.50. Jag undrar hur engelska 7 kommer att påverka mitt poäng? Vet att detta ger 1 poäng. Men vad blir då i skillnad om jag får A eller C eller D i engelska 7? Ger den fortfarande 1 poäng? Exempelvis, om jag får C (vilket ger 0.60 poäng eller 0.40 poäng minskning så vitt jag vet) Om jag studerar engelska 7, så ger den 1 poäng. Mitt poäng blir 20.50 eller hur? Men eftersom jag fått C i engelska 7, blir det 0.40 minskning. Vilket gör att min poäng blir 20.10 (20.50-0.40) 3ller hur? Eller hur kommer det att påverka? Jag har tyvärr inte förstått :( Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    godkänt betyg i gymnasial kurs Engelska 7 ger + 1.0 merit(extra)poäng; gäller till de utbildningar som accepterar meritpoängen och det är nästan alla svenska högskole-universitetsutbildningar. Se mer på gymnasieguiden.se/merit - du vinner mycket på att inkludera eng7-kursen inom komvux-examen 2400poäng.
    För övrigt är det ju bra att kunna mer engelska, oavsett vad man studerar eller inom vilket yrke man är verksam.
    Och nu till frågan om vilken skillnad som betyget D, C eller A utgör... jag måste börja förklara med att till svenska högskole-universitetsutbildningar söker man, i betygsgrupper, med en "siffra" som heter Meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen (om man har några). Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Har man inga, blir jämförelsetal samma som meritvärde. Och jämförelsetal är detsamma som snittbetyget, men då ska man också veta vilka kurser som ska räknas in i snittbetyget.
    Det enklaste och även mest fördelaktigt för dig blir om du inom komvux-examens 2400poäng inkluderar alla kurser som krävs för behörighet till just den högskole-universitetsutbildningen som du siktar på att komma in och att du även tar in kursen eng7 inom de 2400poäng som komvux-examen består av.
    100p. är komvux-arbete; och inom de övriga/resterande 2300p. ta in även eng7 (om du har eller får godkänt betyg i den kursen). Komvux-examen kan/får inkludera max 150poäng kurser betygsatta med F men det drar ner ditt snittbetyg mycket, så det avråder jag ifrån.
    Och nu tar vi några exempel:
    vi säger att du får i genomsnitt betyget C i alla kurser som ingår i ditt examensbevis (även i engelska 7) - bortse från komvux-arbetet (i komvux-arbetet kan man endast få F eller E i betyg men det betyget räknas inte in i snittet). Så, du har alla C-betyg eller hälften A och hälften E... det är detsamma som "alla C", och då blir ditt snittbetyg (alltså ditt Jämförelsetal) 15.0. Du får sedan plussa på + 1.0 meritpoäng för engelska 7, så ditt meritvärde blir med det 16.0. Om du i komvux-examen även har godkända betyg för moderna språk 3 och 4, som tillsammans ger + 1.5 meritpoäng, då plussas även + 1.5 till, så meritvärdet blir 17.5 (om du fortfarande har alla C-betyg).
    Vi säger nu att du fick E som betyg i eng7 men för övrigt är det exakt samma ("alla C-betyg" men endast E i eng7), då blir ditt snittbetyg cirka 14.8 och sedan plussar man på meritpoängen (hur många du nu har - för eng7 är det + 1.0, men du kanske även har moderna språk 3 och 4 eller så kanske du får meritpoängen för högre mattekurser - kika gärna på gymnasieguiden.se/merit  Max meritpoäng är 2.5.
    Och nu säger vi att du fick A i eng7, men för övrigt har alla C-betygen, då blir ditt snittbetyg cirka 15.2 och sedan plussar vi på dina meritpoäng (för eng 7 + 1.0 men du kanske också har fler meritpoäng, t.ex +0.5 för moderna språk 3; +1.0 för mod.språk 4 eller meritpoäng för högre mattekurser). Maximalt antal meritpoäng är fortfarande + 2.5.
    Så, om du har alla C-betygen, men A i eng7, blir ditt snitt cirka 15.2 och sedan plussar man på meritpoängen, max 2.5... så blir summan ditt meritvärde.
    Du får högst meritvärde om du söker till en utbildning som accepterar meritpoängen och du har max meritpoäng, som är 2.5 + att du samtidigt har högt snittbetyg. Bäst för dig att du, förutom de obligatoriska kurser för examensbevis från komvux, inkluderar endast de kurser som krävs för behörighet, som ger dig meritpoäng (helst Max meritpoäng, 2.5) och för övrigt de kurserna i vilka du har höga betyg. Bra att exkludera från att ta med kurserna som inte är obligatoriska, som inte krävs för särskild behörighet, som inte ger meritpoäng och i vilka du har lägre betyg.

    Studie- och yrkesvägledare