Vanfyr

    Hejsan jag undrar bara om jag skulle gå en vuxenutbildning även fast jag har klarat av gymnasiet hur skulle det påverka mina gymnasiepoäng ifall jag skulle vilja söka in på högskola i framtiden. Eftersom jag har klarat av gymnasiet och jag tänkte söka in till en vuxenutbildning för att bli undersköterska men jag skulle vilja bli Sjuksköterska i framtiden så undrar bara hur det

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kan på komvux ta ut Yrkesexamen som undersköterska, och inom den examen inkludera även alla kurser som krävs för behörighet till sjuksköterskeprogrammet och om meritvärde "på" det examensbeviset blir högre än meritvärde du redan har "på" den examen som du redan har från gymnasiet, så kommer Antagning.se använda det högre meritvärde. Detta för att i fall en person har flera gymnasiala examensbevis gäller det högre meritvärde (alltså används det examensbeviset som ger högre meritvärde).
    Mitt råd är att du försöker få så höga betyg du kan i alla kurser du läser på komvux inom din utbildning till undersköterska och att du samtidigt gör planering mot examensbevis (yrkesexamen) tillsammans med SYV på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare