Max
    Hej!

    Jag går första året på IB Diploma Programme (Pre-IB året) och planerar att läsa till läkare efter att jag har gått ut. Jag kommer dock inte läsa fysik under mina två "riktiga" år på programmet, och Fysik 2 är ett krav för läkarprogrammet.

    Så, jag har funderat på att göra prövningar i fysik. Eftersom vi läst 55 timmar fysik under pre-ib har jag funderat att till hösten göra prövning i fysik 1b1 alternativt, om jag pluggar lite mer fysik 1a. Är det en bra idé? Vad händer om jag inte lyckas särskilt bra? Kan man göra om prövningen och det blir det nya betyget som räknas?

    Som jag förstår det, kommer inte mitt betyg i fysik1b1+1b2 alternativt fysik 1a påverka mitt meritvärde eftersom det bara är fysik 2 som krävs för behörighet? Så egentligen räcker det med E i fysik1b1+1b2/1a för att få behörighet att studera fysik 2?

    Sen undrar jag också, om jag ändrar mig helt och inte vill bli läkare, utan något där fysik inte krävs, kommer något av mina fysikbetyg räknas in i meritvärdet samt om jag i så fall kommer hamna i antagningsgrupp BI eller BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,

    jag undrar var du planerar göra prövningar nästa läsår,när du går år 2 på IB-programmet? På din egen gymnasieskola? eller var? för att du har inte rätt att göra prövningar på de olika komvux eller prövningsenheter som finns runt om i Sverige förrans du är "färdig" med gymnasiet och inte längre är gymnasieelev.
    Svenska gymnasiebetyg "blandas" inte in med IB-diploma-resultat.
    Du kan Efter gymnasiet söka möjlighet att göra prövningar i fysik-kurserna eller läsa fysik på komvux eller på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå. De betygen i fysik-kurserna kommer inte påverka konkurrenskraft i IB-diploma, som är bevis på "utländsk gymnasieexamen"/internationell examen. Alltså, om du får IB-diploma, kan du sedan få Godkända betyg i fysik eller A-betyg men det kommer inte påverka konkurrenskraft i dina "internationella betyg", över huvudet taget.
    För behörighet till läkarprogrammet behöver du Fysik2 godkänt (lägst E) eller "motsvarande" kunskaper bekräftade.
    E betyg i fysik2 räcker alltså för att påvisa behörighet inom ämnet fysik. om du då har E eller A betyg kommer ihop med IB-diploma, inte spela roll.
    Dock, finns det ingen anledning att medvetet försöka få lägre betyg än man kan.
    ****
    Mitt förslag är att du antingen försöker läsa fysik inom IB-utbildningen
    eller
    söker till komvux efter gymnasiet för att läsa fysik1a och sedan fysik2: detta för att få möjlighet att få bra stabila kunskaper, vilka behövs för att senare kunna Klara av utbildningen till läkare.
    Att komma in på läkarprogrammet är första steget... alla som påbörjar utb., blir, tyvärr inte klara. Det finns exempel på att folk hoppar av... då det blir för svårt. Därför måste man ha så bra kunskaper i framförallt naturvetenskapliga ämnen som möjligt, om man vill satsa på att bli läkare.

    Vänligen
    ANNA