Elev

    Hej! Jag har gått samhälle i gymnasiet, och ska nu göra en prövning i de naturtekniska ämnena. Min fråga är då hur mina betyg, från gymnasiet, påverkas av denna prövning? För det är väl enbart ett antal betyg som kan räknas in (24 ämnen)? Hur blir det då när jag läser fysik 1 &2, matematik 3 & 4 och kemi? Kommer exempelvis psykologin ”ersättas” med fysik etc?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har Examensbevis från gymnasiet, och söker till svensk universitetsutbildning då räknas alla betyg från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) in i ditt snittbetyg + även de betyg som inte finns med i ditt examensbevis men som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng också räknas in. Det finns ingen övre gräns på hur många kurser eller poäng som får eller kan räknas in. "Nedre gräns" går för dig med examensbevis från gymnasiet vid 2400p. och för de med examensbevis från komvux vid 2300p.
    Om du kompletterar för behörighet för att din högskoleutbildning kräver fysik2, kemi1 och matematik 4, då kommer de tre kursernas betyg (totalt 300poäng) räknas in tillsammans med de 2400p. som räknas från ditt examensbevis.
    Ang.prövning vs läsa på komvux så är vår erfarenhet att man har bättre chans att få högre betyg om man läser kurserna i stället för att endast göra prövningar. Men, formellt sett, så spelar det ingen roll för hur ditt meritvärde kommer räknas ut; komvux-betyg i slutet av en läst kurs är lika mycket värda som prövningsbetygen.

    Studie- och yrkesvägledare