elev
    Hej!

    Jag har valt att läsa en fristående kurs på distans. Då kursens jag läser är deltid 25%, så är jag ej kvalificerad för, och får ej studiebidrag för att jag läser kursen. Det har ännu inte gått tre veckor sedan kursens start, men jag känner redan att det är svårare än förväntat och inte helt passar mig. Har dock inte helt bestämt vad jag ska göra åt det hela. Jag överväger att hoppa av kursen, men jag överväger också att fortsätta med kursen trots att jag vet att det kan bli svårt för mig att få godkänt.

    Jag förstår att det på många sätt låter dumt att fortsätta på en kurs som jag inte är säker på att jag kommer att klara av, men det jag egentligen undrar är: Kommer min chans att ansöka om och få studiemedel ( eller min chans att antas till högskoleutbildningar i framtiden ) påverkas av ett underkänt slutbetyg i en fristående kurs som jag ej får studiemedel för? Jag har hört att underkänt/sent avhoppp i utbildningar man får studiemedel för kan negativt påverka chansen att få studiemedel från csn senare, då de kollar på antal avklarade poäng. Är det även så för underkänt/avhopp senare i kursen även om jag inte får studiemedel för det?

    finns det inga negativa konsekvenser när det kommer till att få studiemedel/komma in på högskola i framtiden, så kanske jag överväger att fortsätta kursen och göra mitt bästa, eller fortsätta kursen och eventuellt hoppa av längre fram om det blir för mycket. Om det dock finns negativa konsekvenser så vill jag gärna hoppa av tidigt för att undvika det.

    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar,
    vad jag förstår så kollar inte CSN på utbildningar för vilka du ej fått studiemedel beviljad. Jobbar dock inte vid CSN. Men jag är ganska säker på att det är endast utbildningar för vilka man uppbär studiemedel som CSN bryr sig om att titta på (vad gäller godkända studieresultat).
    Du frågar också om eventuella hinder i att komma in på högskola i framtiden. Och här är jag säker på att du inte kommer få några hinder om du får underkänt betyg i en fristående kurs.
    Med det sagt, så är det bra att försöka klara av alla studier som man har åtagit sig. Även om man inte nödvändigtvis behöver få godkänt betyg för behörighet eller för att visa upp studieresultat för CSN, så är det bra med mer kunskap och fler avklarade kurser ser bättre ut i CV + du har mer tid på dig att vässa din studieteknik och få mer erfarenhet av att bedriva studier, vilket är ofta positivt i olika sammanhang.
    Därför vill jag råda dig att göra ditt bästa och försöka lära dig så mycket du kan och även försöka få godkänt betyg. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare