Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de eleverna som börjar på gymnasiet HT23 ska kunna söka till eftergymnasia utbildningar först till hösten 2026 och det är ganska lång tid dit och alla detaljer kring hur deras jämförelsetal och meritvärde ska räknas ut kanske inte (ännu) är klara men jag tänker att det behöver inte vara "några konstigheter" alls. Det är ju egentligen ingen förändring som sker: fortfarande är det på yrkesprogrammen frivilligt att läsa svenska 2,3 och engelska 6 men är elevens rättighet. Precis som innan ska eleverna ha rätt att läsa de kurserna men slipper om de säger att de inte vill. Så, jag förstår inte varför det "marknadsförs" som någon större förändring, över huvudet taget. Redan nu, innan förändringen/införrandet av svenska 2,3 och eng6 inom yrkesprogrammen så räknas ju de betygen in i jämförelsetalet, även om de är i examensbevis markerade med "U" och att många fler poäng än 2400 räknas in i elevens jämförelsetal är ganska vanligt (2400poäng från examensbeviset från gymnasiet + alla de kompletterande betygen som krävs för särskild behörighet och som ger meritpoäng).
    Ytterst blir det till Antagning.se att räkna fram elevernas meritvärde och du kan därför fråga där men enligt min mening, så ser jag inte någon förändring på yrkesprogrammen från HT23, inte egentligen.

    Studie- och yrkesvägledare