Lilla ludde

    Hej! Min stora fråga är egentligen om det finns några konsekvenser av att kugga en kurs, om man inte sökt CSN till denna kurs? Kommer det påverka mina framtida möjligheter till ansökning hos universitet alternativt påverka mina möjligheter till CSN? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte tar studiemedel så borde det inte finnas några negativa konsekvenser för dig att "kugga en kurs". Ansökan till universitet bör inte heller påverkar på något sätt. Vid ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar gäller det att göra ansökan i tid och att bli behörig. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Har du icke-godkänt betyg eller inget betyg i en kurs som inte krävs för behörighet, då är det som om du aldrig läst den kursen (vad gäller universitetsansökan, i alla fall).
    Annars, så är det bra att försöka klara alla kurser man läser, både för att få mer kunskap + för att godkänt betyg kan vara "bra att ha" (om inte annat, ser det bra ut i CV med fler godkända betyg).

    Studie- och yrkesvägledare