Fatima

    Hej! Jag är väldigt lost just nu och behöver verkligen hjälp. Jag har läst naturvetenskapsprogrammet och tog nyligen studenten. När det var dags till individuellt val så valde jag matte 5 och idrott 2. Jag har inte läst något modernt språk alls under hela gymnasietiden så jag fick bara 1 meritpoäng från matte 5. Jag känner att jag vill höja mitt meritvärde och kollade därför kurser på komvux som var tillgängliga. Jag ansökte om att läsa franska, tyska, spanska och italienska (alla på nivå 1) på komvux. Så jag undrar om ni tycker det var smart och om hur betygen från komvux kommer påverka meritvärdet? Jag är intresserad om fysik och tänker plugga något inom det på universitetet, och just nu lutar jag mest åt kandidatprogrammet i fysik vid Göteborgs universitet och där ingår inte dessa språkkurser i behörigheten, och jag är redan behörig till programmet med mina betyg från gymnasiet. Men jag vill öka mina chanser genom att höja meritvärdet för jag är rädd att det ska inte räcka för att komma in. Så det var därför jag tänkte plugga språkkurser på komvux, men om jag får exempelvis B på alla kommer meritvärdet då höjas med 4 gånger 0,175 eller? Jag förstår också att detta inte kommer förändra mitt meritvärde som b1 men i det här fallet tänker jag höja b2, för ibland på vissa program är jag närmare till b2 än b1.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej ! Kurserna moderna språk 1 och 2 kommer inte räknas in, utan du måste få godkänt betyg i moderna språk 3 för att få plus 0.5 och betyget i moderna språk kommer även räknas in i ditt jämförelsetal så du får högre höjning vid högre betyg. Moderna språk 4 ger plus 1.0 meritpoäng, lika mycket som eng 7. Bra om du läser Ett modernt språk och inte flera, för att du måste läsa moderna språk 1&2 och sedan 3 och först efter mod.språk 3 så får du plus 0,5 meritpoäng.

    För ganska många år sedan kunde man genom att läsa nya kurser, som inte ingick i Slutbetyget höja sitt meritvärde. Höjningen blev mycket liten, även om man fick högsta betyget i de nya kurserna (högsta betyget på den tiden var MVG, mycket-väl-godkänt). Men för elever som började på gymnasiet året 2011 eller senare och läser mot Examensbevis (och inte mot ett slutbetyg) gäller nya/nuvarande regler. Det går inte att påverka sitt meritvärde genom att läsa "onödiga" kurser efter det att man får ut sitt examensbevis. Med "onödiga kurser" menas de som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng. Så, om någon äldre person sa till dig att hen höjde sitt meritvärde genom att läsa nybörjarkurser i språk på komvux efter gymnasiet, så kan det mycket väl stämma (för honom eller henne) men du "går enligt de nya reglerna" (du läste på gymnasiet mot Examensbevis, och inte mot ett Slutbetyg - detta enligt gymnasiereformen Gy2011). Reglerna - med jämna mellanrum - ändras.

    • Fatima :

      Ja jag förstår att du menar mitt b1, men jag menar b2. Kommer de inte ens höja mitt b2? Och isf hur?

    • Mikael : Vid ansökan till svenska högskoleutbildningar prövas du i BI om du inte behöver komplettera, alls, inte för behörighet, inte för någonting alls. I BI (som är Direktgruppen) prövas du för all framtid med det meritvärde som du får på dina betyg som ingår i ditt examensbevis. Men i BII prövas du med det Högre meritvärde, som du kan få genom att skaffa dig fler meritpoäng eller genom att höja betygen i de kurserna som ingår i ditt examensbevis. Moderna språk 1och2 ger inte meritpoäng, de krävs inte för behörighet och betygen i de kurserna kommer därför inte räknas in, inte i någon av urvalsgrupperna. Du läser moderna språk 1och2 antingen som förberedelse inför mod.språk3 som vid godkänt betyg kommer ge dig + 0.5 meritpoäng, eller för att du vill lära sig mer inom språket/språken, alltså du skaffar dig språkkunskaperna.
    • Mikael :

      Det är inte vi på Fråga SYV som bestämmer i vilka urvalsgrupper du prövas. Vi kan bara förklara för dig hur reglerna ser ut. Vi kan inte påverka de reglerna. Du kan själv läsa på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval Att läsa flera olika främmande språk samtidigt är svårt. Det som händer (oftast) är att de nya språken "väver ihop sig" och den studerande bygger meningar när hen pratar eller skriver med ord som kommer från olika språk som hen läser. Det tar också tid att ta till sig ett nytt språk. Formellt sett, får man läsa en språkkurs på heltid på fem veckor, men i praktiken är det få som lyckas få godkända betyg om de är totala nybörjare. Det som i stället rekommenderas (av experter) är att läsa nytt språk i långsamt takt, t.ex på 25% av studietakt. Man läser på så sätt en språkkurs på en hel termin. Med det upplägger läser du moderna språk 1 under första terminen, moderna språk 2 under andra terminen och moderna språk 3 - under tredje terminen. Det upplägger ger mycket bättre chans att lyckas med att lära sig mera och också få högre betyg. Vill man studera i högre studietakt än endast 25%, kan man söka läsa andra kurser samtidigt, t.ex samtidigt som man läser en språkkurs, läsa också en mattekurs, en kurs ur ämnet samhällskunskap, geografi, eller ngn annan kurs ur det urvalet som komvux i din kommun har. Du får givetvis läsa flera olika språk och göra det i snabbt takt, om du vill och om komvux ger dig plats på kurserna. Det är inte en nackdel att kunna fler språk och ha mer kunskap inom ännu ett eller ännu flera språk. Dock, får man tänka på följande: språk som inte aktivt används, "faller i glömska". Skulle det vara så att du lär dig ett nytt språk ganska bra men sedan inte aktivt använder dig av det språket på flera år, kommer du att "upptäcka" att du har glömt rätt mycket (ofta är det lättare att förstå vad folk säger än att själv prata eller skriva, i fall man har "gamla" språkkunskaper).